خلاصه ماشینی:
"حتی عرفا در کشف و شهود خود برای این که بدانند آیا این مکتب تفکیک در بوته نقد(بخش پایانی) حجت الاسلام و المسلمین صادق لاریجانی شهود الهی است یا نه،میگویند که در حالت هوشیاری باید آن را بهکتاب و سنت و عقل و برهان و استدلال محک زد.
جالب اینجاست کهآخرین تصویری که مرحوم آخوند ملاصدرا در اسفار دارد این است کهگونهای وجودات نوری در عالم وجود دارند که از سنخ عقل یا چیزدیگری هستند و هرچه نفس انسانی در مسیر خود تکامل پیدا کند،مرتبه به مرتبه با این معقولهای بالذات متحد میشود و با این اتحاد،صورتهایی در نفس انسانی مرتسم میگردد که این صورتها قائمبه نفس انسان است.
هرچند مباحث به اینجا ختم نمیشود و مطالببسیار دیگری وجود دارد که باید مورد تحقیق قرار گیرد،میتوان بیندو نوع از مباحث آنان تفکیک قایل شد:یکی آنچه مقوم خود اینمسلک است که از نظر ما نگاه آنها به علم،عقل،معرفت،نفس،فطرت و ماهیت تعلیم است که به روش باز میگردد و این که روشتفکیک چه مقولاتی را به عنوان اصل اخذ میکند.
حال اگر این تفکیک در این دو ادعا صورت بگیرد،شاید ازطرفی برخی از توبیخهای این مسلک از دست برود؛زیرا اصل این کهراه دین صرفا راه فلسفه و حتی صرفا راه عرفان نیست،حرف روشن وقابل قبولی است،اما این که هیچ یک از مدعیات دینی از طریق فلسفهو عرفان قابل اثبات نیست،سخن نادرستی است.
سخن ما در نهایت این است که در پس بسیاری از مقولاتی کهدر مسلک تفکیک مورد بحث قرار گرفته،هرچند تصویر آنها قابلخدشه است،یک اندیشه نهفته است و آن این است که ما باید بهوحی به عنوان یک منبع مستقل نگاه کنیم."