Skip to main content
فهرست مقالات

ارزش حیات در اسلام

مترجم:

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : حیات ،اسلام ،جنین ،خداوند ،مرگ ،نطفه ،حیات انسانی ،قرآن ،حاملگی ،آفرینش ،ازدواج ،زندگی ،هستی ،حیات در اسلام ،روح ،بیمار ،کشتن ،مردم ،حیات بخشیدن یاسبب مرگ شدن ،همۀ گونه‌های حیات ،گونه‌ای تحفیفو تحقیر حیات انسانی ،حقوق ،سقط جنین ،قتل نجات‌بخش ،سخن ،جنین زنده ،کار ،ارزش حیات ،گونه‌های حیات آیات ،آغاز حیات

خلاصه ماشینی:

"آیا این امر بدین معناست که هیچچیز جز خداوند نمی‌تواند در فرایند حیات بخشیدن یاسبب مرگ شدن دخالت کند؟هرگز چنین نیست. این واقعیت آشکارا در آیۀذیل بیان شده است:«بدین سبب بر بنی اسرائیل چنینحکم کردیم که هرکس نفسی را بدون حق قصاص و یابی‌آن‌که فتنه و فسادی در روی زمین کند به قتل رساند،همانند آن است که همۀ مردم را کشته است،و هرکسنفسی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد،همانند آناست که همه مردم را حیا بخشیده است؛و رسولان مابا ادله و معجزات به سوی خلق آمدند. 5گونه‌ای که خداوند دیدگاهعمومی و نمونه‌وار فقیهان شیعی در این بخش از سخنعلامه محمد تقی جعفری دریافته و نگریسته شود:«مطالعه و بررسی همۀ منابع فقه اسلامی ما را به این نتیجهرهنمودن می‌کند که حیوانات نباید کشته شوند،مگر اجازه‌ای مشروع از سوی خداوند-مانند استفاده از آن‌ها یا رهایی از خطر وضرر آن‌ها-وجود داشته باشد. مطالعۀ این حقوق نشان می‌دهد که نه تنها حق حیوانات بایدپاس داشته شود،بلکه باید به کیفیت زندگی و حیات آن‌ها نیز توجه شود. قرآن می‌گوید:«و از آیات ونشانه‌های خدا یکی هم این است که از خود شما زوج‌ها و همسران را برای شماآفرید تا به آن‌ها آرام گیرد و میان شما مهربانی و دوستی قرار داد. حیات انسان باید از همان سرآغاز پاس داشته شود:نمونه دیدگاه اسلامیدر باب سرآغاز حیات،در این عبارت سازمان اسلامی علوم پزشکی دیده ویافته می‌شود:«یک:آغاز حیات از ترکیب و پیوند اسپرم و اوول شکل می‌گیرد. 11سقط جنین به‌ویژه پس از دمیده شدن روح،گونه‌ای نسل‌کشیاست و این که قرآن کشتن کودکان را محکوم کرده است نیز آن را شامل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.