Skip to main content
فهرست مقالات

ارزش حیات در اسلام

مترجم:

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : حیات، اسلام، جنین، خداوند، مرگ، نطفه، حیات انسانی، قرآن، حاملگی، آفرینش

خلاصه ماشینی:

"آیا این امر بدین معناست که هیچچیز جز خداوند نمی‌تواند در فرایند حیات بخشیدن یاسبب مرگ شدن دخالت کند؟هرگز چنین نیست. این واقعیت آشکارا در آیۀذیل بیان شده است:«بدین سبب بر بنی اسرائیل چنینحکم کردیم که هرکس نفسی را بدون حق قصاص و یابی‌آن‌که فتنه و فسادی در روی زمین کند به قتل رساند،همانند آن است که همۀ مردم را کشته است،و هرکسنفسی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد،همانند آناست که همه مردم را حیا بخشیده است؛و رسولان مابا ادله و معجزات به سوی خلق آمدند. 5گونه‌ای که خداوند دیدگاهعمومی و نمونه‌وار فقیهان شیعی در این بخش از سخنعلامه محمد تقی جعفری دریافته و نگریسته شود:«مطالعه و بررسی همۀ منابع فقه اسلامی ما را به این نتیجهرهنمودن می‌کند که حیوانات نباید کشته شوند،مگر اجازه‌ای مشروع از سوی خداوند-مانند استفاده از آن‌ها یا رهایی از خطر وضرر آن‌ها-وجود داشته باشد. مطالعۀ این حقوق نشان می‌دهد که نه تنها حق حیوانات بایدپاس داشته شود،بلکه باید به کیفیت زندگی و حیات آن‌ها نیز توجه شود. قرآن می‌گوید:«و از آیات ونشانه‌های خدا یکی هم این است که از خود شما زوج‌ها و همسران را برای شماآفرید تا به آن‌ها آرام گیرد و میان شما مهربانی و دوستی قرار داد. حیات انسان باید از همان سرآغاز پاس داشته شود:نمونه دیدگاه اسلامیدر باب سرآغاز حیات،در این عبارت سازمان اسلامی علوم پزشکی دیده ویافته می‌شود:«یک:آغاز حیات از ترکیب و پیوند اسپرم و اوول شکل می‌گیرد. 11سقط جنین به‌ویژه پس از دمیده شدن روح،گونه‌ای نسل‌کشیاست و این که قرآن کشتن کودکان را محکوم کرده است نیز آن را شامل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.