خلاصه ماشینی:
"اما واقعا چه رابطهای بین عقل و اعتقادات دینی وجود دارد؟آیا مامحتاج براهین هستیم؟آیا ایمان بدون برهان هم عقلانی است؟اصلا ایمانچیست؟آیا ایمان با عقل در تضاد است؟برخی فلاسفه استدلال کردهاند فلسفه دین*(ترجمه مدخل«فلسفه دین»در دایرة المعارف فلسفی راتلیج) ترجمه:محمد حسین طاهری (به تصویر صفحه مراجعه شود)که هر اعتقادی،که مبتنی بر مدرک نباشد،ناقص و ابتر است و یا حتیقابل سرزنش است.
اما بر فرض صحت این دیدگاه،چگونه باید مداخلۀ خداوند در اینجهان را فهمید؟آیا خداوند با جنبۀ ربوی و قدرت خدایی خود،باید جهانرا به سوی غایات خاصی راهنمایی میکرد؟آیا مداخلۀ الهی در جهان،معجزه (elcarim) به حساب میآید؟اصلا معجزه چیست؟آیا معقولاست معتقد باشیم که معجزه رخ داده است؟بعضی از مردم معتقدند کهاعتقاد به وقوع معجزه با تصدیق به پیشرفت علم،ناسازگار است و باپیشرفت علوم،معجزه تضعیف میشود,اغلب مردم نیز معتقدند که برخیدیدگاههای علمی شایع میتواند در اعتقادات دینی خاص،تردیدایجاد کند.
برخی متفکران هم هستند که فیلسوف نیستند،ولی برای فلسفۀ دینمهم هستند،و به همین دلیل نامشان در کتابها و دایره المعارفها درجشده است؛از قبیل:«جان کالوین»و«مارتین لوتر»که نظریات آنها درمسایلی مثل توجیه کفارۀ مسیح،بهطور چشمگیری بر فهم موضوعاتفلسفۀ دین تأثیر گذاشت و نیز«ژاک مارتین»و«پیرتیلهارد شوردن»کهتأثیرشان بر الهیات فلسفی معاصر بسیار مهم است."