خلاصه ماشینی:
"او پس از سالها بحث و تحقیق و تدریس در این دورشته،به این اعتقاد میرسد که برای دفاع عقلانی از دین،روش سنتیکافی نیست و باید روش نوینی را،که مبتنی بر جدیدترین یافتهها و نظریههای مطرح در فلسفه علوم طبیعی باشد،ابداع کرد؛ازاینرو،به مددفلسفه علم و روششناسی علوم طبیعی،در صدد پایهریزی روش نوینی درتبیین ارتباط علم و الهیات برمیآید.
مورفی در هیچیک از آثار خود بهطور کامل به ذکر همه ابعاد و عناصردیدگاه خود درباره علم و دین نمیپردازد،اما میتوان نظریه وی دربارهعلم و دین را در سه مرحله خلاصه کرد که در آثار گوناگونش،از جمله درکتاب«آشتی علم الهیات و علم»،3درباره سرشت اخلاقی گیتی»4،و«الهیات در عصر استدلال علمی»بیان شده است.
) در گام دوم،بهطور خاص به تبیین روششناسی برنامههایپژوهشی علمی از دیدگاه«لاکاتوش»،که از نظر مورفی کارآمدترین روششناسی است،پرداخته آن را در الهیات نیز جاری میداند،تا از این طریق،بهطور خاص،علم بودن الهیات و درنتیجه تعامل طبیعی آن را با سایر علوم،به گونهای روشمند اثبات کند.
مترجم،تمامی متن انگلیسی این مقاله را به همراه متونی دیگر دردرس«تفسیر متون فلسفی غرب زبان انگلیسی»در سال 1368 برای دانشجویان سالچهارم رشته فلسفه اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس کرده و سپس درضمن درس به ترجمه و توضیح آن پرداخته است.
ایان باربور،که یکی از پرآوازهترین صاحبنظراندر عرصه علم و دین است،کتاب«الهیات در عصر استدلال علمی»رابسیار بدیع مبتکرانه دانسته مینویسد:«پیشتر نیز برخی فیلسوفان و الهیدانان،تحلیل لاکاتوش را،که از حمایت قابلتوجهی در میان فیلسوفانعلم برخوردار است،مورد بحث قرار داده بودند،اما تاکون چگونگی ارتباطآن با الهیات به نحو نظاممند تبیین نشده بود."