Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت هم زمان مدارج تمرکز زدایی در نظام برنامه ریزی درسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 1 تا 16)

کلیدواژه ها :

تصمیم‌گیری ،تمرکززدایی ،نظام‌برنامه‌ریزی درسی ،مدیریت تمرکززدایی ،مدل تمرکززدایی

کلید واژه های ماشینی : تمرکززدایی، تمرکز، نظام برنامه‌ریزی درسی، آزادسازی، تمرکز زدایی در نظام‌های برنامه‌ریزی، تعلیم و تربیت، تشکیلات مرکزی برنامه‌ریزی درسی، مدیریت نظام برنامه‌ریزی درسی، مدل، برنامه‌ی درسی

مدیریت هم‌زمان مدارج تمرکززدایی در نظام برنامه‌ریزی درسی(دکتر محمود مهرمحمدی) نگاه ''''دوالیستی" یا صفر و یک به موضوعات و مسائل حوزة تعلیم و تربیت، که پیچیدگی‌های خاصی دارد، وافی به مقصود نیست. تاریخ اندیشه‌های تربیتی نیز از حقانیت این گزاره حکایت می‌کند. یکی از بحث‌های جدی در اکثر نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا، مسئله تمرکزگرایی یا تمرکز زدایی در نظام‌های برنامه‌ریزی درسی ایت که پیچیدگی مورد اشاره شامل حال این موضوع نیز می‌شود. متأسفانه اکثر پردازش‌های انجام گرفته یا راه‌حل‌‍های ارائه شده در این زمینه، بر انگاره‌های دوالیستی متکی است و شاید به همین دلیل، در عمل راه گشای نظام‌های تعلیم و تربیت نبوده است. در این مقاله، با الهام از این کاستی مزمن، تلاش شده است ابتدا سطوح گوناگون آزادسازی تصمیم‌گیری دربارة برنامه‌های درسی شناسایی و سپس مدیریت هم‌زمان مدارج یا سطوح تمرکززدایی، در حمک راه‌حل جایگزین، تبیین و تشریح شود. حاصل بحث، مدلی برای مدیریت نظام برنامه‌ریزی درسی است که با عنوان ''''مدل هسته‌ای'''' یا ''''مدل آشوبناک'''' از آن نام بده شده است. در پایان، مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای اجرایی ارائه شده که زمینه‌ساز تحقق این مدل است

خلاصه ماشینی:

"نویسندگان کتاب فرهنگ‌های برنامه‌ی درسی{P1P}نیز در شرح نظریه‌ی دموکراسی دیویی،در حکم یکی از فرهنگ‌ها یا نظریه‌های هنجاری در حوزه‌ی برنامه‌ی درسی،در اظهار نظری مشابه چنین می‌گوید:«صورت‌بندی دیویی از دموکراسی و تعلیم و تربیت با این هدف انجام شده است که به تفکر دوالیستی یا قطبی بر مبنای تقابل میان غایات و روش‌ها،فرد و جامعه،کودک و برنامه درسی شکل گرفته و قطعی و مطلق،پایان بخشد(ذو علم،1384)[وآشتی‌پذیری آنها را نمایان سازد]. با آن‌که این نوع جرح و تعدیل اهمیتی ویژه دارد و نشان دهنده‌ی این معناست که تمرکزگرایی در مرحله‌ی اجرای برنامه درسی امری موهم است،چون کانون توجه این نوشتار تمرکززدایی از ساحت برنامه‌ریزی درسی در مرحله‌ی طراحی برنامه است،از آن به مثابه نازل‌ترین سطح-که معرف سقف مأموریت‌های تشکیلات مرکزی است-نام برده می‌شود. بدین معنا که امکان دارد تشکیلات مرکزی در عین محدود کردن وظایف خود،به تدوین استاندارهای عملکردی یا یادگیری و دست کشیدن از وظایف کارگزاری در حوزه‌ی برنامه‌ریزی درسی،این وظایف را به نهادها یا مؤسسات ذی صلاح دولتی و حقوقی تفویض کند و در نهایت، برنامه‌ی درسی تولید شده در چارچوب استانداردهای یادگیری،حتی یک برنامه‌ی درسی استاندارد نیز باشد!البته به باور نگارنده،این تفسیر از آزادسازی کل برنامه‌ی درسی،که آن را به آزادسازی تشکیلات مرکزی از وظایف کارگزاری معطوف می‌داند،باید مغتنم شمرده شود. citoahc P} (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-مدل هسته‌ای/آشوبناک در مدیریت نظام برنامه‌ریزی درسی(دارای علایق تمرکززدایی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-نمایش وضعیت فرضی چند استان(منطقه)در یک دوره‌ی زمانی خاص از حیث نیم‌رخ برخورداری از سطوح آزادسازی برنامه‌ی درسی/یا یک استان(منطقه)در دوره‌های متفاوت زمانی بایدها و نبایدهای اجرایی نخستین نکته این است که نمی‌توان جریان تمرکززدایی را براساس سطوح آزادسازی و به اعتبار این‌که کدام یک معرف سطح نازل‌تر و محدودتری از تمرکززدایی و کدام یک معرف سطح گسترده و پیشرفته‌تری است،زمان‌بندی کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.