Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین جدیدی برای تمرکز و عدم تمرکز در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 17 تا 28)

کلیدواژه ها : تصمیم‌گیری ،ایران ،تمرکززدایی ،تمرکز ،عدمتمرکز ،نظام برنامه‌ریزی درسی

کلید واژه های ماشینی : تمرکز ،عدم تمرکز ،تمرکز و عدم تمرکز ،تمرکززدایی ،زمینه‌های سیاسی وقوع عدم تمرکز ،تمرکززدایی و سطوح عدم تمرکز ،نظام آموزشی ،سیاسی ،معلمان ،استانداردهای ،استانداردهای آموزش ریاضی ایالات گوناگون ،مدیران ،عدم تمرکز در ایران ،برنامه‌ی درسی ،سمت عدم تمرکز ،نظام متمرکز ،برنامه‌ی درسی ریاضی ملی ،برنامه‌ی درسی ریاضی رخ‌داده ،سطوح عدم تمرکز عدم تمرکز ،شورای ملی معلمان ریاضی ،نظام آموزشی متمرکز ،استانداردهای برنامه‌ی درسی ملی ،حرکت به‌سوی عدم تمرکز آموزشی ،معلمان ریاضی در آمریکا ،انواع عدم تمرکز آموزشی ،برنامه‌ی درسی ملی ،نظام متمرکز برنامه‌ریزی درسی ،عدم تمرکز مالی ،تمرکز نظام آموزشی ،ملی

تبیین جدیدی برای تمرکز و عدم تمرکز در ایران( دکتر زهرا گویا، لیلا قدکساز خسروشاهی) نتایج سومین مطالعه ی بین المللی ریاضیات و علوم نشان داد که در مجموع، عملکرد دانش آموزان کشورهایی با نظام آموزشی متمرکز، بهتر از عملکرد دانش آموزان کشورهایی است که نظام آموزشی غیر متمرکز دارند . این واقعیت، از جنبه های مختلف دارای اهمیت است. به خصوص این که در کشورهایی مانند ایران که دارای نظام متمرکز آموزشی و به تبع آن، نظام متمرکز برنامه ریزی درسی هستند، تمایل چشمگیری به سمت عدم تمرکز وجود دارد. این در حالی است که در ایران، یک تصور عمومی بوجود آمده است که سهم عمده ای از ناکارآمدی نظام آموزشی و عملکرد نامطلوب دانش آموزان را، ناشی از تمرکز نظام آموزشی می داند. به نظر می رسد که چنین تصوری، در کشورهای دیگر نیز وجود داشته باشد، زیرا به گفته ی تموکنگ (2004)، در حال حاضر، برای بسیاری از کشورها، ‌رفتن به سمت عدم تمرکز یک مد است و آن کشورها، فکر می کنند که تمرکززدایی، کاری است مدرن که باید انجام شود. اما باید توجه کرد که عدم تمرکز، یک اکسیر جادویی نیست و مشکلات و مسائل خاص خود را به همراه خواهد داشت. در این مقاله، ابتدا به بحث راجع به اهداف تمرکززدایی و سطوح عدم تمرکز و انواع عدم تمرکز آموزشی می پردازد و سپس با بیان تجربه ی آموزشی اخیری که در ایالات متحده در رابطه با برنامه ی درسی ریاضی رخ داده است، زمینه های سیاسی وقوع عدم تمرکز را مرور نموده و در نهایت به یک جمع بندی می رسد.

خلاصه ماشینی:

"انگیزه‌های مانند:کاهش بودجه‌های ملی با واگذاری هزینه‌های آموزشی به واحدهای مهم(آرژانتین،چین،ونزوئلا)،شکستن قدرت اتحادیه‌های معلمان(شیلی،مکزیک)،تقویت کنترل سیاست‌ها در سطح ملی در پشت نقاب عدم تمرکز(چین، مکزیک)،برقرارکردن ریشه‌های دموکراسی سیاسی پس از دوره‌های طولانی حکومت‌های استبدادی یاآشفتگی‌های سیاسی(کلمبیا،اسپانیا،السالوادور،آرژانتین،نیکاراگوئه)،هدف قرار دادن توسعه‌ی اقتصاد ملی در حکم یکی از پی‌آمدهای اصلاحات(چین،ونزوئلا،ژاپن)و سرانجام،کاهش کشمکش‌ها در سطح ملی از طریق قدرت دادن به انجمن‌های محلی مدارس برای استخدام و عزل معلمان و مدیران (نیکاراگوئه)،تنها نشان‌دهنده‌ی چند نمونه از حرکت‌ها به سمت کاهش تمرکز در عرصه‌های سیاسی است( ?,nesnaH ). در حقیقت،تعیین میزان تمرکز مالی،پاسخ روشن به این سؤال است که آیا حکومت مرکزی بودجه را تأمین می‌کند یا حکومت‌های محلی خود مسئول تعیین بودجه هستند؟طبق سند و منشور اصلاح نظام آموزش و پرورش(1382، پیش نویس دوم)در ایران،این تمرکز مالی را می‌توان در سهم قابل توجه دولت در تأمین منابع مالی آموزش و پرورش مشاهده کرد که تکیه‌ی اصلی دولت بر درآمد پرنوسان نفت،موجب کم‌ثباتی منابع مالی آموزش و پرورش شده است و برنامه‌ریزی را دشوار می‌سازد. برمن و همکاران ابراز می‌دارند که حد اقل دو سؤال اصلی درباره‌ی عدم تمرکز مدیریتی وجود دارد:اول این‌که آیا مدیران محلی،به خصوص در جوامعی که در حال گذار از نظام‌های بسیار متمرکز به سمت نظام‌های غیرمتمرکز هستند،مهارت‌های کافی مدیریتی دارند؟برای مثال،در مدیریت مدرسه محور{P1P}( MBS )،آیا لازم است مدیران و معلمان،هم در مقام معلم و هم در نقش مدیران ماهر عمل کنند؟یعنی کاری که تا به حال جزو وظایفشان نبوده است و در صورت مثبت بودن پاسخ،باید در این مورد،آموزش کافی ببینند؟(2002."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.