Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین جدیدی برای تمرکز و عدم تمرکز در ایران

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1386 - شماره 4 علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 17 تا 28)

کلیدواژه ها : عدمتمرکز ،تمرکز ،ایران ،نظام برنامه‌ریزی درسی ،تصمیم‌گیری ،تمرکززدایی

کلید واژه های ماشینی : تمرکز ،برنامه درسی ،عدم تمرکز ،برنامه درسی ریاضی ،تمرکز و عدم تمرکز ،تمرکززدایی ،ریاضی ،آموزش ،نظام آموزشی ،برنامه درسی ملی ،عدم تمرکز آموزشی ،نظام متمرکز برنامه‌ریزی درسی ،برنامه ،تمرکززدایی و سطح عدم تمرکز ،نظام آموزش ،برنامه درسی ریاضی ملی ،استاندارد برنامه درسی ملی ،معلم ،استاندارد ،برنامه درسی ریاضی رخ‌داده ،مدیر ،عدم تمرکز در ایران ،زمینه سیاسی وقوع عدم تمرکز ،تبیین استاندارد برنامه درسی ،استاندارد برنامه درسی ،نظام ،ایران ،حکومت ،سمت عدم تمرکز ،عدم تمرکز مدیریتی

تبیین جدیدی برای تمرکز و عدم تمرکز در ایران( دکتر زهرا گویا، لیلا قدکساز خسروشاهی) نتایج سومین مطالعه ی بین المللی ریاضیات و علوم نشان داد که در مجموع، عملکرد دانش آموزان کشورهایی با نظام آموزشی متمرکز، بهتر از عملکرد دانش آموزان کشورهایی است که نظام آموزشی غیر متمرکز دارند . این واقعیت، از جنبه های مختلف دارای اهمیت است. به خصوص این که در کشورهایی مانند ایران که دارای نظام متمرکز آموزشی و به تبع آن، نظام متمرکز برنامه ریزی درسی هستند، تمایل چشمگیری به سمت عدم تمرکز وجود دارد. این در حالی است که در ایران، یک تصور عمومی بوجود آمده است که سهم عمده ای از ناکارآمدی نظام آموزشی و عملکرد نامطلوب دانش آموزان را، ناشی از تمرکز نظام آموزشی می داند. به نظر می رسد که چنین تصوری، در کشورهای دیگر نیز وجود داشته باشد، زیرا به گفته ی تموکنگ (2004)، در حال حاضر، برای بسیاری از کشورها، ‌رفتن به سمت عدم تمرکز یک مد است و آن کشورها، فکر می کنند که تمرکززدایی، کاری است مدرن که باید انجام شود. اما باید توجه کرد که عدم تمرکز، یک اکسیر جادویی نیست و مشکلات و مسائل خاص خود را به همراه خواهد داشت. در این مقاله، ابتدا به بحث راجع به اهداف تمرکززدایی و سطوح عدم تمرکز و انواع عدم تمرکز آموزشی می پردازد و سپس با بیان تجربه ی آموزشی اخیری که در ایالات متحده در رابطه با برنامه ی درسی ریاضی رخ داده است، زمینه های سیاسی وقوع عدم تمرکز را مرور نموده و در نهایت به یک جمع بندی می رسد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.