Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه درسی مبتنی بر وب: گامی به سوی تمرکز زدایی یا تشدید تمرکز در نظام برنامه ریزی درسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 69 تا 84)

کلیدواژه ها :

برنامة درسی مبتنی بر وب ،برنامة درسی مرسوم ،عناصر برنامه درسی ،انعطاف برنامة درسی ،معلم الکترونیک ،فرآیند برنامه‌ریزی درسی

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌ی درسی، معلم، تمرکز، اطلاعات، نظام برنامه‌ریزی درسی، برنامه‌ریزی درسی، ارزشیابی، دانش‌آموزان، آموزش، الکترونیک

: برنامة درسی مبتنی بر وب: گامی به سوی تمرکززدایی یا تشدید تمرکز در نظام برنامه‌ریزی درسی(فرهاد سراجی) درجة تمرکز یا عدم تمرکز نظام برنامه‌ریزی درسی را می‌توان تابعی از نحوة ترکیب تصمیم‌گیرندگان و میزان انعطاف موجود در برنامه‌های درسی دانست. میزان دخالت تصمیم‌گیرندگان یا تأثیر گذاران در برنامه‌های درسی، با توجه به نظام سیاسی کشورها متفاوت است. افراد یا گروه‌هایی مانند سیاستگذاران کلی کشور، وزیر آموزش و پرورش، مدیران استانی و منطقه‌ای، انجمن معلمان، انجمن اولیاء و مربیان، متخصصان برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه، معلم و دانش‌آموزان، بر عناصر برنامة درسی تأثیر می‌گذارند. در برنامه‌های درسی مبتنی بر وب، علاوه بر این افراد و گروه‌ها، افراد دیگری مانند متخصص فناوری اطلاعات، طراح گرافیک و متخصص رسانه، نقش بارزتری در تعیین عناصر برنامة درسی به عهده دارند. اگر گروه برنامه‌ریز درسی مبتنی بر وب، و در رأس آنها معلم، از لحاظ توانایی‌های مربوط به مدیریت یادگیری و مهارت‌های تعلیم و تربیت در سطح بالایی قرار داشته باشند، به سهولت می‌توانند در برنامة درسی تأثیر مثبتی ایجاد کنند. در چنین وضعیتی برنامة درسی به سمت عدم تمرکز گرایش خواهد داشت و بالعکس. برخلاف تصور رایج، که غالبا در برنامه‌های درسی مبتنی بر وب نقش معلم را حاشیه‌ای فرض می‌کنند، معلم در این گونه برنامه‌های درسی نقش محوری دارد که بارزتر از نقش او در برنامه‌های درسی سنتی است.

خلاصه ماشینی:

"ویژگی‌های مهم این محیط عبارت است از:الف)ظرفیت انعطاف‌پذیری برای تغییر زمان و مکان تجربه‌ی تربیتی؛ب)تهیه و تولید محتوا در شکل‌های متفاوت چندرسانه‌ای،دیداری،متنی و شنیداری که به یادگیرنده امکان می‌دهد متناسب با ویژگی‌های شخصی خود،از یک یا چند شکل محتوا بهره گیرند؛پ) ظرفیت برای دسترسی به محتواهای گوناگون در موضوعات متعدد،محتواهایی که برنامه‌ریزان،پژوهشگران، معلمان و دانش‌آموزان تولید می‌کنند؛ت)ظرفیت برقراری ارتباط و تعامل بین انسان و ماشین در شکل‌های متفاوت متن،گفتگو دیداری و شنیداری(2000، la te nosrednA ). این نکته در برنامه‌های درسی مبتنی بر وب، از این لحاظ حایز اهمیت است که در محیط الکترونیک،برنامه‌ریزان،معلمان و دانش‌آموزان محتواهای گوناگونی تهیه و تدوین می‌کنند که برای رسیدن به هدف‌های کلی درس یا دوره به کار برده می‌شود. برخی از شاخص‌های مهم مربوط به این نقش عبارت است از:ارائه‌ی محتوا و طرح سؤال،تمرکز و بحث در مورد مسائل خاص،جمع‌بندی بحث،اطمینان از آموخته‌های دانش‌آموزان از طریق ارزشیابی،ارائه‌ی بازخوردهای توضیحی،تزریق دانش از منابع گوناگون مانند کتاب درسی و مقالات،بیان تجارب شخصی و پاسخ به مسائل فنی دانش‌آموزان (2001، rekuoR ). جمع بندی و نتیجه گیری سؤال اصلی در این مقاله این است که:آیا برنامه‌های درسی مبتنی بر وب حالت متمرکز دارند یا غیرمتمرکز؟ با آن‌که برنامه‌های درسی مبتنی بر وب،دارای ظرفیت‌هایی هستند که طریق توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان،سبک‌های یادگیری و ویژگی‌های فرهنگی-اجتماعی هر محل یا منطقه‌ی آموزشی به تمرکززدایی کمک می‌کنند،نمی‌توان هر نوع برنامه‌ی درسی مبتنی بر وب را غیرمتمرکز دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.