Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی برنامه درسی مذاکره ای، رهیافتی نو برای تمرکز زدایی از آموزش متوسطه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 85 تا 102)

کلیدواژه ها :

تمرکززدایی ،برنامه‌درسی مذاکره‌ای ،آموزش متوسطه و دموکراسی تفاهمی

کلید واژه های ماشینی : مذاکره‌ای، برنامه‌ی درسی، تمرکززدایی، دانش‌آموزان، آموزش، نظام آموزش و پرورش، تمرکززدایی از آموزش متوسطه، الگوی برنامه‌ی درسی، زدایی از آموزش متوسطه، مشارکت

الگوی برنامة درسی مذاکره‌ای، ره‌یافتی نو برای تمرکززدایی از آموزش متوسطه(دکتر طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی) هدف اصلی این مقاله معرفی برنامه درسی مذاکره ای و تصریح نقش آن در تمرکززدایی از آموزش متوسطه می باشد. براساس الگوی برنامه درسی مذاکره ای، مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای مدرسه، محدود به امور اجرایی نمی شود، بلکه به دانش آموزان اجازه داده می شود تا در حوزه های سیاست گذاری، تصمیم گیری و قانونگذاری نیز شرکت کنند. از این رو در این الگو امکان بیشتری برای تمرکز زدایی از نظام آموزش متوسطه فراهم می شود. سوالات اصلی این مقاله عبارتند از: چگونه می توان برنامه درسی متوسطه را بگونه ایی طراحی نمود که امکان مذاکره و چالش های فکری بین دانش آموزان در خصوص عناصر برنامه درسی فراهم نماید؟ و جگونه از این طریق می توان زمینه تمرکز زدایی از آموزش متوسطه را فراهم نمود؟ در این مقاله، به منظور پاسخگویی به این سوالات، ابتدا ملاکهای مورد نیاز در طراحی عناصر برنامه درسی مذاکره ای، به منظور فراهم کردن امکان تعامل و رایزنی میان دانش آموزان و سایر عناصر ذیربط نظیر مدیران، برنامه ریزان و ... تصریح می شود، آنگاه نقش برنامه درسی مذاکره ای درتمرکز زدایی از نظام آموزش و پرورش متوسطه مورد بررسی قرار می گیرد

خلاصه ماشینی: "به‌طور خلاصه،اهمیت دادن به دانش‌آموزان و بالا بردن سطح مشارکت آنان در همه‌ی امور، برقراری عدالت اجتماعی و تخصیص منابع با نظر به تفاوت‌های منطقه‌ای،آگاهی یافتن از مجموعه اطلاعاتی که لازمه‌ی تصمیم‌گیری‌هاست،پاسخ منطقی به وضعیت وچالش‌های امروز،تسریع در امور اداری و تخصیص اعتبارات و تسریع در شناخت امکانات و محدودیت‌های متفاوت محلی و منطقه‌ای،از جمله دلایلی است که طرفداران تمرکززدایی مطرح کرده‌اند. برای مثال،آنان می‌توانند راجع به این موضوع که چه موضوعات خاصی از درس علوم اجتماعی آنها را به سمت اهمیت دادن به ارزش‌ها و مصالح جمعی مشترک هدایت می‌کند یا این‌که مهارت‌های گفتگو کدام‌اند و چگونه و از طریق کدام یک از دروس می‌توان این مهارت‌ها را در دانش‌آموزان ایجاد کرد،با یک‌دیگر مناظره کنند. برای مذاکره‌ای کردن برنامه‌‍ی درسی توجه به سه محور اساسی،ضروری است: الف)حضور و مشارکت فعالانه دانش‌آموزان در فرآیند ارزشیابی از خود و دیگران برخی از متخصصان برنامه‌ی درسی بر این باورند که اگر نظر دانش‌آموزان راجع به عناصر متفاوت برنامه‌ی درسی،به ویژه بعد ارزشیابی خواسته شود،انگیزه‌ی آنها برای یادگیری بیشتر برانگیخته می‌شود(1999، reniaR ). به عبارت دیگر،در نظام‌های آموزشی متمرکز نظیر نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران،که گرایش به تمرکززدایی احساس می‌شود،بهره‌گیری از برنامه‌ی درسی زمینه‌ای را برای تسریع این فرآیند فراهم می‌آورد. بنابراین،پیشنهاد می‌شود در فرآیند تحقق تمرکززدایی از نظام آموزشی ایران،دوره‌های آموزشی برای مدیران و معلمان درنظر گرفته شود تا با اهمیت و چگونگی تدوین برنامه‌ی درسی مذاکره‌ای آشنا شوند و از این طریق در وضعیتی قرار گیرند که در صورت تفویض اختیار از مرکز،بتوانند در تنظیم برنامه‌های درسی نقش سازنده‌ای ایفا کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.