Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی برنامه درسی مذاکره ای، رهیافتی نو برای تمرکز زدایی از آموزش متوسطه

نویسنده: ؛

بهار 1386 - شماره 4 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 85 تا 102)

کلیدواژه ها : تمرکززدایی ،برنامه‌درسی مذاکره‌ای ،آموزش متوسطه و دموکراسی تفاهمی

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی ،مذاکره ،تمرکززدایی ،برنامه درسی متوسطه ،برنامه درس ،دانش‌آموز ،آموزش ،الگو برنامه درسی ،متوسطه ،نظام آموزش و پرورش ،نقش برنامه درسی مذاکره درتمرکز ،تمرکززدایی از آموزش متوسطه ،عنصر برنامه درسی ،زدایی از آموزش متوسطه ،مشارکت ،خصوص عنصر برنامه درسی فراهم ،ارزشیابی ،نظام آموزش متوسطه فراهم ،نقش برنامه درسی ،برنامه درسی مذاکره فرصت ،نظام آموزش ،برنامه درسی مذاکره درتمرکز زدایی ،محتوا ،نظام آموزش و پرورش متوسطه ،یادگیری ،دموکراسی ،ارزشیابی برنامه درسی ،تمرکز زدایی از آموزش متوسطه ،مقاله معرفی برنامه درسی ،تفاهم

الگوی برنامة درسی مذاکره‌ای، ره‌یافتی نو برای تمرکززدایی از آموزش متوسطه(دکتر طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی) هدف اصلی این مقاله معرفی برنامه درسی مذاکره ای و تصریح نقش آن در تمرکززدایی از آموزش متوسطه می باشد. براساس الگوی برنامه درسی مذاکره ای، مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای مدرسه، محدود به امور اجرایی نمی شود، بلکه به دانش آموزان اجازه داده می شود تا در حوزه های سیاست گذاری، تصمیم گیری و قانونگذاری نیز شرکت کنند. از این رو در این الگو امکان بیشتری برای تمرکز زدایی از نظام آموزش متوسطه فراهم می شود. سوالات اصلی این مقاله عبارتند از: چگونه می توان برنامه درسی متوسطه را بگونه ایی طراحی نمود که امکان مذاکره و چالش های فکری بین دانش آموزان در خصوص عناصر برنامه درسی فراهم نماید؟ و جگونه از این طریق می توان زمینه تمرکز زدایی از آموزش متوسطه را فراهم نمود؟ در این مقاله، به منظور پاسخگویی به این سوالات، ابتدا ملاکهای مورد نیاز در طراحی عناصر برنامه درسی مذاکره ای، به منظور فراهم کردن امکان تعامل و رایزنی میان دانش آموزان و سایر عناصر ذیربط نظیر مدیران، برنامه ریزان و ... تصریح می شود، آنگاه نقش برنامه درسی مذاکره ای درتمرکز زدایی از نظام آموزش و پرورش متوسطه مورد بررسی قرار می گیرد

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.