Skip to main content
فهرست مقالات

حروف مقطعه و نماد اندیشی دینی

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : حروف مقطعه ،الم ،حروف مقطعه و نماد ،قرآن ،دینی ،تفسیر ،خدا ،انگاره ،طبری ،بیضاوی ،نماد اندیشی دینی ،زمخشری ،روایاتی ،انوار ،القرآن ،زبان ،نقل ،کتاب ،تفسیر القرآن ،علم ،معنای حروف مقطعه ،حروف مقطعهو نماداندیشی دینیمقصود فراستخواه ،الف ،حروف مقطعه از کتاب ،اسلام دربارۀ حروف مقطعه ،مجمع‌البیان ،ذکر ،حروف مقطعه از رازهای قرآن ،سورۀ بقره ،مطالعه سوره‌های الر و الم

خلاصه ماشینی:

"قاضی بیضاوی در«انوار»این قول را چنین توجیه کرده که بعد از حروف مقطعه از کتاب آسمانیو قرآن سخن گفته شده است{/(و لذلک اخبر عنها بالکتاب و القرآن)/}. مرحوم آیت الله طالقانی این نظر را چنینتوجیه کرده‌اند که مثلا در آیات سورۀ بقره«الم»تکرار شده است:{/«الم تر الیالذین خرجوا... در تفسیر ماتریدی نیز این نظر نقل شده که ممکن است حروف مقطعه،رمزی از اجل‌ها و سایر خبرها و امور غیبی باشد. در«مجمع البیان»از علی(ع)چنین نقل شده است که«ان لکل کتاب صفوی وصفوی هذا الکتاب حروف التهجی؛هر کتابی راچکیده‌ای است و چکیدۀ قرآن این حروف است». اما در عمل،همان‌گونهکه در بخش پیشین دیدیم،تا سدۀ ششم،تعبیر و تفسیرهایی از این حروف بهدست داده شده و از سدۀ ششم به بعد نیز افزون بر ارائه تعبیر تفسیرهای سنتی،پاره‌ای تأملات بیشتر و تازه‌تر در این حروف صورت پذیرفته است که می‌توانآغازگر آن را زمخشری،صاحب تفسیر الکشاف،دانست. این موضوع را در مورد سورۀ«ن»،«ص»،«حم»و سوره‌های دیگر نیز مطرح کرد و استثناها را برای خود توجیه نمود؛مثلا اگر در مورد حرف«ق»در سه سورۀ الشمس،القیامه و الفلق نتیجۀناخواسته پیش آمده،او گفت در صورت ملاک قرار دادن مجموع سه فاکتوربسامد مطلق،درصد بسامد و میانگین آیه،فرضیه به قوت خود باقی می‌ماند. بدین ترتیب،درحالی‌که بعضی اصرار داشته‌اند این حروف،اسرارمخصوص الهی هستند و دیگران نباید به آن نزدیک شوند،از یک سو درعمل همواره تأویل و تعبیرهایی از این حروفصورت پذیرفته و در کتاب‌های تفسیر و آثاردیگر ذکر شده است،و از سوی در دیگر در قرنشش و هفت و پس از یک فترت در قرن حاضر،آن هم به‌طور مشخص در جهان تسنن،کارهایی تازه‌تر انجام یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.