خلاصه ماشینی:
"اگر این امر را به عنوان نقطهآغازین بحث بپذیریم،مشخص میشود که در تاریخ اسلام چرا پیروانهیچ آییتی به اندازه شیعه در کار مبارزه علیه حکام در جهت برقراری واستقرار عدالت نبودهاند.
اگر آغاز دورانقاجاریه،یعنی حول و حوش انقلاب کبیر فرانسهو آغاز ارتباطات جدید با کشورهای اروپایی وتأثیر پذیری کشورهای اسلامی از جمله ایران ازتحولات غرب را آغاز دوران معاصر در تاریخایران بدانیم(تعریف تاریخ معاصر،امریقراردادی است)،در این زمان علمای شیعه ومقلدان آنها تحرکاتی داشتهاند که شاید سرآمداین حرکتها،دعوت جهادی علما درجنگهای ایران و روس باشد.
این ماجرانشانگر تحولی سیاسی در داخل کشور بود؛بهاین معنا که کشوری بیگانه بعد از انقلاب صنعتیبه ایران حمله کرده است و علمای شیعه در ایرانعلیه آن کشور فتوای جهاد دادهاند.
در سال1294،یعنی یک سال بعد از آغاز جنگ جهانی اول،که خاک ایرانتوسط روس و انگلیس اشغال شد،مرحوم آخوند خراسانی دستور دادعشایر شیعه برای مقابله با نیروهای روس،که به خاک ایران حمله کردهبود،مسلح شوند.
تحتتأثیر انقلاب اسلامی ایران و این حرکت سیاسیشیعه است که تحولی عظیم در جهان اسلام رخداد و رویکردها از اقبال به مکاتب چپ تغییرکرد.
سؤال این است که متن اسلام برای این بیداری چه قدر قابلیت دارد؛مثلا روس به ایران حمله میکند،ایرانیان اگر مسلمان و شیعه همنباشند،از کشور خود دفاع میکنند.
اما اگر قرار باشددر تاریخ اسلام حرکتها را سهمبندی کنیم و ببینیم در کدام یک ازمذاهب،تحرکات عدالت خواهانه و سیاسی و مبارزاتی بیشتر بودهاست،بیتردید سهم شیعه بیشتر است؛زیرا شیعه همواره پرچم عاشورابه دوش دارد و در همه جا یکی از نشانههای بارز اجتماعی تشیع اینحضور پر شور در مراسم عاشورا و محرم است."