خلاصه ماشینی:
"پرسش بنیادین است که هر گرایشو نگرش معنویت جو چهسان میتواند با این عرصه جدید نسبت برقرار کندو خود را در چارچوب پارادایمهای آن زنده و شاداب بدارد؟آیا کدام عناصرویژه است که نگاه دین را در دنیای نو،پایدار و قابل اعتنا میکند؟ سخن این است:تشیع در سنجش با هر دیانت و نگره معنوی واحیانا ماورایی دیگر چه توانی در جوهر خویش دارد که بتواند در عرصههایزندگی امروزین بشر-در این ساحتهای درهم تنیدۀ طوفان خیز-تاببیاورد؟همین پرسش بیگمان نگرهای مفروض را با خود دارد:هراندیشهای باید در کنشگری شعورمندانه و عقلانی با جهان پیرامون خودبرآید و همچون ارگانی زنده در مقابل با مناسبتهای بیرونی،پویایی وتحرک و همزیستی از خود نشان دهد.
حتی اگر سویههای زمینی و این جهانی عرفان شیعی را در نظرنیاوریم-همان سویههایی که آن را از سایر گونههای عرفان تمایزی شاخصمیبخشد-و دانش عرفان را اصالتا متعلق به حوزه جهان برتر و عالم اعلیبدانیم،باز هم در اندیشههای عرفانی تشیع،چنان قوۀ متکثر شوندهایمییابیم که به کار مردمان در جهان جدید بیایند و از معماری تا سینما و ازنقاشی تا تئاتر دامنه پیدا کنند و در آن ساحتها نیز مقهور و خاموش نشوندو تم و طعمه بسازند."