خلاصه ماشینی:
"oN,2 loV 220-209:segaP اثربخشی برنامه آموزشی رفتارهای سالم در نگرشدانشجویان نسبت به سوء مصرف مواد ni margorp gniniart roivaheb yhtlaeh fo ssenevitceffe ehT esuba ecnatsbus sdrawot stneduts fo edutitta gnignahc تاریخ دریافت:87/4/20 تاریخ پذیرش:87/6/25 دکتر فرامرز سهرابی؟.
بنابراین،تحقیق حاضر بدنبال رسیدن بهاهداف تحقیق شامل افزایش سطح دانش و آگاهی دربارهسوءمصرف مواد به مثابه رفتار پرخطر،آموزش مهارتهایزندگی و شناسایی موقعیت پرخطر سوء مصرف مواد،کاهشانگیزه دانشجویان در گرایش به سمت مواد مخدر با تغییر درجنبههای شناختی و نگرش آنان،در جهت ارتقای بهداشتروانی آنها و تعیین میزان تأثیر برنامه مداخلهای آموزشرفتارهای سالم در تغییر نگرش نسبت به سوءمصرف موادمیباشد.
در آزمون فرضیهی اول مبنی بر این که آموزش ساختجدول 6:خلاصه یافتههای آزمون اثر بین آزمودنیها و تحلیل واریانس چند متغیره یک طرفه تفاوت نمرات پیش آزمون،پسآزمون،نمره کلی و خرده مقیاسهای پرسشنامه نگرش نسبت به سوءمصرف مواد گروه آزمایش و کنترل 60-N (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00506FROG005G% رفتارهای سالم موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوءمصرف مواد میشود دادههای تحقیق و نتایج حاصل از تحلیلکوواریانس روشن ساخت که بین میانگین نمرات پسآزمونگروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (26/18-F و 0/001<P .
در ارتباط با این فرض که آموزش ساخت رفتارهای سالممیتواند در مؤلفههای شناختی،عاطفی و رفتاری نگرش نسبتبه سوءمصرف مواد تغییر ایجاد کند،دادههای تحقیق حاضر بااستفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمراتپسآزمون گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجوددارد (0/001<P) .
درباره فرضیه وجود تفاوت اثربخشی برنامه آموزشی ساخترفتارهای سالم در مؤلفههای سهگانه نگرش نسبت به سوءمصرف مواد،مقادیر ضرایب تبیین محاسبه شده نشان داد کهآموزش ساخت رفتارهای سالم بیشترین تأثیر را در حیطهنگرش شناختی (0/194-2R) در گروه نمونه مورد بررسیداشته است."