خلاصه ماشینی:
"غزالی:فقیه رئالیستگفتاری دربارۀ اندیشه سیاسی غزالی امیر دبیری مهر شاره: {IBامام محمد غزالی ازفقیهان بیپروا و جستجوگری است که افکار او در پایان قرن پنجم هجری نه تنها بر روزگار خویش تأثیر گذاشت،بلکه اعصار پس از او را نیز متأثر کرد و،به تعبیر برخی محققان،افکار او تا زمان ظهور صدرای شیرازی،برجامعه اسلامی سایهافکنده بود.
غزالی مکتب ارسطویی که منشاءجزمگرایی و تحجر است(زیرا خود را مستغنی از یافتههای جدید دانشو معرفت میداند)را از درون حیات اسلامی بیرون کشید و در نتیجه بقایمکتب اشراق و تصوف را،که تاکنون خود را سرپا نگاه داشتهاند،ا(به تصویر صفحه مراجعه شود)تضمین کرد،درحالیکه این مکتب ارسطویی در مسیحیت،عناصرمتافیزیکی و عرفانی را کمرنگ کرد.
امام محمد غزالی در چند اثر خود بر توام بودن دین و ملک تاکیدمیکند؛دین و پادشاهی را چون دو برادر میداند که از یک شکمزادهشدهاند و علت این همراهی را چنین توضیح میدهد که برخورداریانسان از امنیت جانی و مالی در صورتی میسر میشود که سلطانی مطاعوجود داشته باشد.
به همین شیوه،ضرورت صفت«رأی»یا«کفایت»یعنی تواناییاجرای وظایف کشورداری و حکومت را رد میکند و معتقد است تا زمانیکه خلیفه وزیران دانا و مشاوران آزمون در پیرامون خود داشته باشد،کارهای اجتماعی مسلمانان بر وفق اصول دین و خرد اداره خواهد شد.
به این جهت همه قدرتها و اختیارات از اوناشی میشود و اوست که مسئولیت نهایی حسن اداره معاش و تأمین(به تصویر صفحه مراجعه شود)رستگاری معنوی آنان را بر عهده دارد،ولی منصب حکومت یا کشورداریمتعلق به شهر یاران یا سلاطین است که صاحبان شوکت،یعنی نیرویمادی و نظامیاند و در عین حال به خلیفه وفادار."