خلاصه ماشینی:
"اما بیتردید سینمای روشنفکرانۀ جهان،با شکوهترین تجلیگاهمفهوم معنویت در تاریخ سینما بوده است به راستی آیا جهان هنر،جایگزینی برای آنچه که«برسون»و«درایر»و«برگمن»و«گدار»و«فلینی»و«کوروساوا»و«تارکوفسکی»و«کوبریک»و«لینچ»و«فونتریر»و«کیا رستمی»و«مخملباف»بر پرده آفریدند یافته است؟به راستی کدامدستآورد بشری قادر است عشق به انسانیت و ایمان به رستگاری بشررا،آنچنانکه پیامبر سینما،آندره تارکوفسکی،در قامت دومینیکو وآلکساندر در«نوستالژیا»و«ایثار»آفرید خلق نماید؟آیا میتوان بدیلیبرای قهرمان از خود گذشته افسانه«قلعه سورام»در نگاه پاراجانف تصورنمود؟آیا شکیلتر از آنچه که کوبریک در شاهکارهایش از غم انسانجدید تعریف کرد میتوان در جان نمونهای یافت؟آیا مفاهیم فلسفی وعرفاین«2001 یک اودیسه فضایی»یا چالشهای روانشناسانه«چشمانباز بسته»عرصهای جز سینما مجال ظهور مییابند؟آیا تفکر مداوم وآرامش اساطیری که سینمای کیا رستمی در«زیر درختان زیتون»و«خانهدوست کجاست»و حتی«طعم گیلاس»برای جهانیان سردرگم معاصرمهیا میکند،جز در سایه برخورداری هوشمندانه از عنصر معنویت درسینما توان تفسیر مییابد؟سادگی روحاین ژرژ در«روز هشتم»و بیپیرایگی شاعرانه سام در«من سام هستم»نمونههای مدرنتر سینما هستندکه شکوهی کمنظیر در آرامشبخشیدن به ذهن درگیر انسان معاصر را بهنمایش میگذارند.
شمار هواداران قرآن از مرزهای دنیای اسلام فراتر میرود و حتیپژوهشگرانی از ادیان و مکاتب دیگر،با جد و جهد تمام،سودای تحقیقدربارۀ این اثر بلند آوازۀ آسمانی را در سر میپرورانند؟ آیا با وجود آثار و تألیفات پرحجم دانشوران اسلامی و غیراسلامیبا عنوان:شرح،تفسیر،تأویل،تاریخ نزول،اسباب نزول و تجویدقرآن،که هزاران جلدکتاب در موضوعاتقرآنی را درکتابخانههای عمومیو شخصی تشکیلمیدهد،تمام ابعادقرآن برای قرآنپژوهانآشکار گردیده است؟ آیا این همهانباشتههای تألیفی درعرصۀ قرآنپژوهی،کهسالبهسال در اقصینقاط جهان بر توسعه وکثرت آنها در قالبسختافزار نیز افزودهمیشود،توانسته استمفهوم صحیح همۀگفتنیها،نکتهها،رازها،رمزها،طرحها وبیشنهای قرآنی را،آنگونه که هست،به همۀمخاطبان قرآن-که همۀمردمان روی زمیناند-بهگونۀ شایسته و بایستهعرصه کند؟ چه بسا کثرتآثار و تألیفات بیشماردر مسائل قرآنیآنچنان موجباعجاب شود کهگروهی بپندارند همۀگفتنیها دربارۀ اینپدیدۀ آسمانی گفته و یاهنوشته شده و دیگرجای توضیح و تفسیر و تبیین باقی نمانده است!پس مطالعۀ این همهآثار که دیگران گفته و یا نوشتهاند ما را بس!آیا حقیقت چنین است؟ در نگاه ژرفاندیشان،هفت شهر عشق و معرفت وادی قرآن،بسی فراتر و والاتر از آن است که جویندگان راهش تاکنون مراحلی از آنرا در نور دیدهاند؛بلکه آنان هم هنوز اندر خم یک کوچه هستند؛وادامۀ این راه با پویندگان آگاهی است که بخواهند با جد و جهد تمام اززلال معرفت قرآن سیراب شوند."