Skip to main content
فهرست مقالات

دگرگونی راز آلود/ جامعه شناسی دین از نظر ماکس وبر

نویسنده:

(2 صفحه - از 5 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : دین ،اخلاق ،ماکس وبر ،برگر ،غرب ،جامعه‌شناسی ،اقتصادی ،مادی ،اجتماعی ،جهان ،انسان ،سرمایه‌داری ،آیین ،بررسی نقش مذهب پروتستان ،کالونیسم ،ساخت ،مدرن ،زندگی ،لاکمن ،رستگاری ،واقعیت ،معنا ،وبر آیین پروتستان ،وظیفه ،آیین پروتستان بر توسعه غرب ،توسعه ،دین در جهان مدرن ،اخلاق پروتستان و روح ،ساخت اجتماعی واقعیت ،نهاد

خلاصه ماشینی:

"این کار زیاد به افزایش ثروت منجر می‌شد،اما آنها وظیفه دیگری&%03805AHZG038G% دین؛ناموس اجتماعنظریه برگرو لاکمن در جامعه‌شناسی دین اکبر جلیل‌زاده هم داشتند و آن این بود که نباید تجمل‌پرستی کنند و بنابراینثروت به‌دست‌آمده دوباره سرمایه‌گذاری می‌شد و سرمایه،سرمایهایجاد می‌کرد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)لاکمن برگر در اثر عمده خود با عنوان«واقعیت اجتماعی دین»(1973)بنابه اینکه جامع را یک پدیده دیالکتیکی می‌داند،معتقد است انسان به واسطههمین تجربه در برون و آفرینش در درون،نظم معناداری به جهان می‌دهد،و این نظم را«ناموس»می‌نامد. بشر هموارهو در تمام تاریخ به آن نیازمند است و روند جامعه نوین غربی به سویدنیاگرایی،تنها به دلیل سستی گرفتن صورت‌ها و نمادهای مذهبی سنتیاست،نه آن‌که خود دین سست شده باشد6 برگر و لاکمن در اثر مشترک خود،«ساخت اجتماعی واقعیت»(1976)،که مربوط به حوزه جامعه‌شناسی شناخت است،استدلالمی‌کنند که دین به وسیلۀ توجیه‌گری(که برگر آن را«ساخت موجه‌نمایی»می‌نامد)فرد را با دستور العمل‌هایی آشنا می‌کند تا او بتواند واقعیت زندگیروزمره را تبیین کند و به زندگی خود ادامه دهد. سرچشمه‌های این قلمروها از نظر برگر و لاکمن به‌عنوان تبلوردهندهدین،کجاست؟در پاسخ باید گفت«برگر همانند علمای اجتماعی دیگربر آن بود که انسان فرهنگ و دین را می‌آفریند تا محدودیت‌های الگوهایژنتیکی خود را جبران کند،وی نمادهای دینی را فرافکنی‌های رواشناختیگرفت که در روند عینیت‌سازی(فرآیندی که در آن انسان ساخته خود راچیزی خارج از وجود خود و در ماوراء آن می‌انگارد)به‌وجود می‌آیند»8. دین به‌عنوانیکی از مشرب‌های فهم این باورها در اثر چندگانه شدن جهان اجتماعیانسان،در جامعه مدرن تسلط خود را بر فرد و جامعه از دست می‌دهد؛بدین معنا که زندگی مدرن،انسان را در بخش‌های مختلفی،که عمدتاناسازگارند،قرار می دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.