خلاصه ماشینی:
"عصبیت از نظر ابن خلدون حسب و نسب،افتخار اباء و اجدادی،اتحاد و همبستگی بین خویشان و اقربا و خلاصه معانیمختلفی را مستفاد میکند و نمیتوان برای عصبیت تعریفی جامع و مانع تدوینکرد؛زیرا دارای ابعاد مختلفی است که بنابر موضوع معین در خلال رویدادهاییکه در مقدمه عنوان میشود،ظاهر میگردد4.
ازطرف دیگر،دعوت دین یکی از عوامل تشکیل دولتهاست،و«دعوت دینی،نیروی اساسی دیگری بر نیروی عصبیت میافزاید که از مایهها و بسیجهای تشکیلدولت بهشمار میرفت»و این باعث یکی شدن عصبیتها میگردد و نفاق وجنگهای قبیلهای را از بین میبرد؛تشتتی را که در اجتماع است به وحدت تبدیلمیکند؛تضاد درون جامعه را به یکدلی مبدل میسازد و راه را برای حاکمیت برجامعه همواره میکند،بدون اینکه به زور بر نزدیکان استوار باشد.
از نظر ابن خلدون عصبیت مهمترین عنصر شکلگیری اجتماع و اساستشکیل دولت است که مردم را به یکدیگر متصل ساخته،آنان را برای همیاری وتعاون و همکاری آماده میکند و به سوی کسب قدرت سیاسی هدایتشان میسازد.
ابن خلدون هر پیروزی را نشانه و نتیجه عصبیت میداند:«ریاست جز به وسیلهقدرت و غلبه به دست نمیآید و غلبه هم تنها از راه عصبیت حاصل میشود»6،به زعم ابن خلدون بین عصبیت و دین رابطه مستقیم وجود دارد و بدین صورتنقش این دو عامل اساسی را در شکلگیری تمدن بازگو میکند:«از یک طرفدین بر نیروی عصبیت میافزاید و از طرف دیگر هر دینی برای پیشرفت خود بایدمتکی بر عصبیت باشد.
اما برخی از مفسران ابن خلدون بر این باورند که سیر افول و انحطاط تمدندر نگرش وی اجتنابناپذیر است و مواردی چند از«مقدمه»را ذکر میکند تاشاهدی برای مدعا خود فراهم کرده باشند."