خلاصه ماشینی:
"گرایش مسلط در تبیین فرایند دنیوی شدن را میتوان به دیدگاه نوسازی نسبتداد که طبق نظر دیوید مارتین یکی از فرایندهای کلی جامعه صنعتی است.
پارادایمی که با به چالش کشیدن نظریه دنیوی شدن،در قالب نظریههای انتخابعقلانی،در تبیین کنش دینی(که غیر اقتصادیترین فعالیت بشری به نظر میرسد)،از استعارههای اقتصادی نظیر«عرضه»و«تقاضا»و«بازار»بهره میجوید و خاطرنشانمیسازد که«تعامل میان مذهبیون و نهادهای مذهبی مانند کلیسا چیزی شبیه به تعاملمیان خریداران(یا متقاضیان)یک محصول و فروشندگان(یا عرضهکنندگان)آنمحصول است و این تعامل تحت تأثیر قانون عرضه و تقاضا به پیش میرود»16.
میتوان شواهد ارائهشده علیه نظریه دنیوی شدن را در دو هیأت عمده پژوهشیخلاصه کرد:یکی از این محورها بر میزان مشارکت دینی در ایالات متحده متمرکزمیشود و در پی تبیین افزایش میزان عضویت و حضور در کلیسا و نیز نضجیابیجنبشهای جدید دینی در آن سامان برمیآید.
اگرچه پارهای از منتقدان،کثرتگرایی دینیرا یکی از عوامل تشدید دنیوی شدن تلقی کردهاند،اما نمیتوان مسبوقیت جامعهمدنی به کثرتگرایی را نادیده گرفت؛جامعهای که میتوان در آن دین سنتی را بهمنظور تقویت بخشهای مدنی آن،مورد قرائت و تفسیر مجدد قرار دهد و به جهتعملی نیز نوعی سازماندهی مجدد در فعالیتهای اجتماعی دینداری به وجودآورد.
جامعهشناسان دین برای پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته،که برخی از آنها مبتنی براتخاذ منشهای پیشگویانه نسبت به آینده بودهاند،لازم است در عین رعایت بیطرفیارزشی،به مطالعه واقعیت اجتماعی ادیان(اعم از اشکال جدید و بدیع معنویت ودیانت و وجوه انطباق و مقاومت مدلهای رسمی دینداری)همت گماردند و لحاظنمودن ویژگیهای خاص و محلی و نیز قواعد حاکم بر حوزههای تمدنی گوناگون رادر دستور کار قرار دهند."