Skip to main content
فهرست مقالات

انشعابات شیعه در گذر زمان

نویسنده:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : شیعه ،امام ،کیسانیه ،انشعابات شیعه در گذر زمان ،اسلامی ،مذاهب ،دین ،اسماعیلیه ،سنی‌ها ،امامیه ،عراق ،تشیع ،شیعیان ،پیامبر ،شیعه امامیه ،سید علی محمد باب ،امامت محمد بن حنفیه فرزند ،آیت‌الله سیستانی ،اعتقاد ،مذهب شیعه ،محمد بن حنفیه فرزند علی ،زمان ،عقاید ،مرگ ،فرقه سیاسی‌ترین فرقه شیعه ،فرقه شیعه ،فرقه شیعه امامیه ،مرگ محمد بن اسماعیل گروهی ،محمد بن اسماعیل گروهی مرگ ،امامت محمد دیباج فرزند

خلاصه ماشینی:

"گاهی اندیشمندی روی ملاک خاصیطوری فرقه‌ها را تقسیم می‌کند که با تقسیمات دیگران متفاوت است مثلا اگر در تعریفشیعی و امامی گفته شود که شیعی و امامی کسی است که قائل به نص در مسئله امامتبوده و علی(ع)را امام و جانشین بلافصل پیامبر بداند،علاوه بر امامیه(اثنا عشریه)،زیدیه و کیسانیه و فطحیه و ناووسییه و اسماعیلیه نیز امامی بحساب می‌آیند در حالیکهاگر امامی را کسی بدانیم که علاوه بر عقیده‌ای که بیان شد معتقد به امامت 11 فرزندامام علی(علیه السلام)باشد دیگر فرق مذکور جزء امامیه،اثنی عشری نیستند. لذا فرقه امامیهکه بیشترین پیرو را در مذهب شیعه داراست اعتقاد به نص صریح پیامبر(ص)درباره امامت حضرت علی(ع)و یازده فرزند گرانقدرش که آخرین ایشان حضرتمهدی(عج)است و اکنون زنده و غایب بوده و باذن خدا ظهور و جهان را پر از عدلو داد خواهد کرد،دارد9و بر این باور است که امامت به معنی جانشینی نبوت واستمرار ولایت عامه بر مسلمانان در امور دین و دنیا است. به عقیده زیدیه تنها سه امام نخست امامیه از جانب پیامبر به امامتشان تصریحشده است و پس از امام سوم در میان امامان معصوم کسی که شرط مبارزه با ستمگرانرا داشته باشد نیست و لذا آنها به امامت امام سجاد(ع)و دیگران که به جهاد علنینپرداختند اعتقاد ندارند در عوض زید و یحیی بن زید و محمد بن عبد الله(نفسزکیه)و عده‌ای دیگر را که به جهاد پرداختند امام می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.