خلاصه ماشینی:
"انقلاب را نمیتوان به سادگی،محتوایی تلقی کرد که به وسیله دینامیسمرقابت مبارزه برای قدرت و منازعه طبقاتی ایجاد شده بلکه انقلاب کنش تاریخیاست که به وسیله دینامیسم ایدئولوژی انقلابی شکل گرفته است.
آنچه که اثر فوق را متمایز میسازد این است که نظریهپردازان پیرامونانقلاب عمدتا فاصله طبقاتی نارضایتی اقتصادی یا فضای باز حقوق بشری کهاز سوی کارتر رییس جمهور آمریکا پیشنهاد شده بود را از جمله مقدمات مؤثرانقلاب ایران میدانند،اما معدل پس از تحلیل نظریههایی چون امیر ارجمند،پرواند آبراهامیان اسکاچپول،هانیتگتون،ولف..
بحران انقلابی هنگامی رویداد که کنشهای گروههای ناراضی از گفتمان شیعی به عنوان ایدئولوژی غالبجبهه مخالف انجامید،جنبه مهمی از تشریح عوامل انقلاب ایران است.
روح الله حسینیان در کتاب«چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن وتوسعه»میکوشد تا با ادلهای روشن و با استناد به منابع اولیه نشان بدهد کهتشیع با پیشینهای تاریخی دارای ماهیتی انقلابی است و رهبری آن نیز مانندماهیتش،همواره در طول تاریخ با حفظ و درک واقعیتها به دنبال ایجاد تحولو دگرگونی بوده است،بنابراین در این کتاب،تاریخ تشیع از شکلگیری تافراهم شدن مقدمات انقلاب اسلامی-با گرایش انقلابی-بررسی و در سیرتدوین آن به قیامهای مهم،دولتهای سرنوشتساز شیعی و تحولات سیاسیشیعه نیز توجه شده است؛از آنجا که غرض اصلی کتاب،بررسی تأثیر تشیعو رهبری آن در پیروزی انقلاب اسلامی ایران است سعی شده است تا ازگسترش جغرافیایی بحث کاسته و به منطقه ایران محدود شود.
مرجعیت توانست پس از تشکیل دولت ایران توسط شیعیان انقلابیصفوی،نیروهای شیعی را به عنوان یک عامل اثرگذار در مسائل داخلیایران و بین المللی به یک قدرت بیبدیل تبدیل کند،با استعمار در آویزد و بااستبداد و زمینهای تاریخی برای یک انقلاب همهجانبه را فرهم کند."