خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل،حکومت اسلامی در معادله ذهنی انقلابیون57 ایران،صرفا حکومت روحانیان بر مردم نبوده است:«یکی ازمقامات دینی به من گفت که برای روشن کردن مسایلی که در پیشاست،و قرآن هیچ گاه ادعا نکرده است به آنها جواب روشن داده،باید متخصصان روحانی و غیر روحانی،که هم متدین باشند و هم&%04105AHZG041G% عالم،مدتها کار کنند».
اما چرا باوجوداین سه مشخصه(ارتش،نفت و فقر)،که هریکنشانهای از سهمی از قدرت هستند،یعنی قدرت سیاسی،قدرت اقتصادیو قدرت اجتماعی نظام حاکم(که زاینده فقر است)،آشوبهای خیابانیکه آبستن دین انقلاب است،قابل کنترل نیست؟آیا این سه قدرت برایسرکوب و اتمام شورشهایی که هیچ نیسند(شورش با دست خالی)کافینیست؟جامعهشناسی سیاسی ایران 57 به ما چه میگوید؟ ایران سال 57،از حیث قدرت نظامی،تشکیلات وسیع و منحصربه فردی دارد.
ایجاد شده و مانع از توزیع قدرت اقتصادی در بین مردم شده است،مشکل خاصی ندارد و اگر بر این موضوع،حمایت«اقتصاد سیاسی»غرب از ایران را نیز بیفزاییم،قدرتی که اقتصاد حکومتی ایران دارد،با وجودفقر تودهها و طبقات پایین اجتماع،در حد و اندازهای هست که طبقاتمیانی جامعه را پشتیبانی مالی و اقتصادی کند و از بعد نظامی هم بتواندارتشی مطیع،مستقل و«سیر»را برای حمایت از جایگاه خود در اختیارداشته باشد.
اما نمیتوان امیدداشت که از دل این خاکستر،آتشی چون«جمال عبد الناصر»یا«معمرقذافی»بیرون آید؛چرا که ساختار نیروهای نظامی چهارگانهای که گفتهشد،تحت کنترل شخص شاه و پلیس مخوفی است که همهچیز را درکنترل دارد و مانع تشکیل ستاد فرماندهی خاصی،که ستاد مشترکارتشهای چهارگانه ایران باشد و بتواند لانهای برای توطئه یا کودتا باشد،شده است."