Skip to main content
فهرست مقالات

راه نو تئوری دیگری در باب انقلاب ها

نویسنده:

(2 صفحه - از 9 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : انقلاب، اسلام، دین، انقلابیون، حکومت، نمادها، دین اسلام، غرب، روسیه، فرانسه

خلاصه ماشینی:

"در دورانی که اروپا قدرت برتر جهان بود،برخی انقلابیون غیر اروپایی و بلندپرواز نیز از این نمادها و اشارات مشترکابتدا بر ضد رژیم‌های حاکم خود و سپس بر ضد سلطه‌گران اروپایی‌شان بهرهجستند. اسلام از کتبمقدس و متون کلاسیک خود برخوردار است و تاریخ اسلام،مدل‌هایخاص خود را برای انقلاب معرفی می‌کند؛توصیه‌ها و رهنمودهای خود رادر باب نظریه و شیوه عمل،مخالفت،نافرمانی،مقاومت و انقلاب وحافظه خاص خود را در خصوص انقلاب‌ها دارد که برخی از آنها موفقیت‌آمیزبوده و برخی دیگر به ناکامی و شهادت انجامیده‌اند. پس چرا انقلاب اسلامی؟اولین و واضح‌ترین پاسخ این استکه انقلابیون-هم بازیگران و هم نظریه‌پردازان-آن را اسلامی توصیفمی‌کنند و اهداف و دستاوردهای خود را چنین ادراک و ارائه می‌کنند. وقتی ما که در دنیای غرب با سنت غربی تربیت شده‌ایم واژه‌های اسلامو اسلامی را به کار می‌بریم،فرض خود را بر آن می‌نهیم که دین نزد مسلمانانهمان معنا و مفهومی را دارد که در دنیای غرب برای مردم غرب(حتی مردمقرون وسطی)داشته است:یعنی بخش یا جزئی از زندگی که برای موضوع‌هاو مقاصد خاص کنار گذاشته شده و از دیگر اجزای زندگی،جدا یا حد اقلجداشدنی است. معنا و مفهوم دین در دنیای اسلام به این شکل نیست وهرگز در گذشته هم به این نمط نبوده است،ولی تلاش عصر حاضر برایجدا یا جداشدنی جلوه دادن دین در گستره وسیع تاریخ بشری را می‌توان یکناهنجاری غیر طبیعی دانست که در ایران خاتمه می‌پذیرد و شاید در سایرکشورهای اسلامی نیز عمر آن رو به پایان باشد. ولی باید گفت کهتنش و تفاوت میان موضع میانه‌روها و تندروهای افراطی اصولامحصول تاریخ غرب است و به کارگیری این تمایز در مورد انقلاباسلامی ایران شاید موجب گمراهی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.