Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه رهایی/ انقلاب اسلامی و رهایی

نویسنده:

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی ،فلسفه ،انقلاب اسلامی ،عقل ،اندیشه ،فلسفه و کلام ،حس ،فلسفه اسلامی ،دین ،امام ،حکمت ،خدا ،استدلال ،انقلاب اسلامی پشتیبان شیوۀ عقل‌گرایی ،نور ،فلسفه و کلام اسلامی ،دانشگاه ،کتاب ،علم ،جریان ،رشته فلسفۀ اسلامی ،اندیشه فلسفی ،انقلاب اسلامی و رهاییآیت ،رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی ،رأی ،حقیقت ،حکمت متعالیه ،عقل‌گرایی ،آیه‌ای برحدوث زمانی عالم ،رشتۀ الهیات ومخصوصات فلسفه اسلامی

خلاصه ماشینی:

"اگر اشاعره کتاب‌های کلامی نوشتند و اگر امثال ایجی و جرجانی وتفتازانی کتاب‌های کلامی«مواقف»،«شرح مواقف»،«مقاصد»و«شرح مقاصد»را از بحث‌های فلسفی متورم کردند و اگر غزالی دست به نگارش«مقاصد الفلاسفه»می‌زند و اگر امام فخر رازی با نوشتن«مطالب عالیه»و«مباحث مشرقیه»روحیهاشعری‌گری خود را در مباحث فلسفی،بلکه گرایش به آنها مضمحل می‌کند،ازباب ناچاری است و اگر نبود موجی که از ترجمۀ فلسفه‌های یونانی به عربی برخاستهو اذهان را تحت تأثیر قرار داده بود،آنها نیازی به این کارها نداشتند و همان شعار«حسبنا کتاب الله»را حفظ و تقویت می‌کردند و احیانا«سنه الرسول»را هم در کنارآن قرار می‌دادند و دنیای پهناور اسلام را زیر پرچم نقل‌گرایی منهای تعقل گردمی‌آوردند و بدون دغدغۀ خاطر،به اجرای احکامی که خود استنباط کرده بودند،می‌پرداختند و نیازی به تعقل نداشتند،همچنان‌که خود را از سنت ائمه معصومین(ع)بی‌نیاز پنداشتند. 9 فلسفۀ اسلامی،با الهام از متون و منابع اصیل اسلامی،روش استدلال وبحث و کشف و ذوق را برگزیده و همۀ سعیش این است که واقعا اسلامی باشد وآن‌جا که می‌بیند عقلش به کنه آنچه در متون اصیل و صریح اسلامی موجود است،نمی‌رسد،اعلام می‌کند که آنچه«مخبر صادق»از جانب خداوند خبر داده،موردقبول است و باید به ناتوانی و قصور عقل فلسفی و کلامی در آن مسأله اعتراف کرد. وجه به اندیشه کلامی و فلسفی انقلاب اسلامی،به حکم طبیعت اسلامی خود،به دو جهت لازم بود؟های کلامی و فلسفی را ارج نهد:یکی به این جهت که بسیاری از آیات وبعد فلسفی و کلامی دارد و فهم و درک آنها نیازمند ذهن ورزیدۀ فلسفیمقصود این نیست که رأی خود یا رأی فلان فیلسوف را بر قرآن و حدیثکنیم که این همان تفسیر به رأی مذموم است و باید جدا از آن پرهیز کرد؛؟فقها نیز در تفسیر آیات احکام قرآن و استدلال به روایات باید روشمندان؟کنند و از تفسیر به رأی بپرهیزند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.