خلاصه ماشینی:
"در واقع با شکلگیری و رشدجامعهشناسی در قرن نوزدهم،بهرهگیری از علوم مختلف برای بیانفرایندهای اجتماعی معمول گردید و در نتیجه بسیاری از اصطلاحات رایجدر علوم دیگر چون زیستشناسی،علوم پزشکی و زمینشناسی درجامعهشناسی نیز به کار گرفته شد که از آن جمله کلمه آسیبشناسی Pathology را میتوان نام برد این واژه از ریشه یونانی Path Patho بهمعنی رنج،محنت،احساسات و غضب و Logy به معنای دانش وشناخت ترکیب یافته است،بنابراین Pathology به معنای ناخوشیشناسی،مرضشناسی،علم تشخیص امراض،مطالعه عوارض و علائم غیر عادیبه کار میرود.
جامعه اسلامی ایران پس از سپری کردن بیست و پنج سال از عمرمبارکش،گرفتار دو آسیب مهم در معرفت دینی شده است:نخستسکولاریزم و نفی حضور اجتماعی دین و به حاشیه راندن آن از صحنهفعالیتهای اجتماعی؛و دوم اندیشه جامعیت دین و حور تمام عیار آن درهمه صحنههای فردی و اجتماعی و به حاشیه راندن علوم تجربی واندیشههای عقلی.
احیاگران دینی از سید جمال الدین و شیخ محمد عبده و رشیدرضا گرفته تا شریعتی،مطهری و در رأس همه امام خمینی(ره)حذفدین از صحنه اجتماع و آمیختگی تفکر خالص و ناخالص یاسره از ناسرهدر اندیشه دینی را عامل عقبماندگی مسلمین معرفی میکردند و به همیندلیل ایدئولوژیک کردن دین و حضور آن در صحنه اجتماع توسط مرحومشریعتی و مطهری مطرح گردید و اندیشه ولایت مطلقه فقیه و دولت فقهیو حکومت دینی توسط حضرت امام(ره)بسط و گسترش پیدا کرد.
آسیبشناسی دینپژوهی نیز در جایگاه شاخۀ جدید دینپژوهی،مطالعه آسیبها و ناهنجاریهای معرفتی در عرصۀ دین و کشف علل وعوامل ظهور و پیشگیری از فعلیت آنها در مطالعات دینی دینپژوهان راعهدهدار است و این رسالت نیز برای کشف انواع مغالطات و کجفهمیهاو انحرافات دینی در عرصۀ اندیشه و رفتار فردی و جمعی انجام میپذیرد."