چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارایه ی الگوی هم آهنگی درونی راهبردهای ارتباطات و زیرسامانه های آن با عملکرد سازمانی است که در دو فاز انجام شده است: نخست، ارایه ی الگوی هم آهنگی راهبردی ارتباطات و دوم، آزمون الگوی معرفی شده. جامعه ی آماری این پژوهش، صنعت نفت است که نمونه آماری مورد نظر در هر دو فاز بر اساس نمونه گیری قضاوتی (غیراحتمالی) انتخاب شده است. در فاز اول، صاحب نظران ارتباطات در دانشگاه و صنعت نفت و در فاز دوم، 24 شرکت در چهار بخش اصلی این صنعت شامل نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به عنوان نمونه ی تحقیق، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش شناسی تحقیق، مبتنی بر روش ترکیبی (کمی و کیفی) است. در فاز اول، بر اساس روش دلفی، زیرسامانه ها و گونه های راهبردی آن ها شناسایی گردید. در فاز دوم، با استفاده از تحلیل هم بستگی، تحلیل مسیر و تحلیل محتوا، الگوی هم آهنگی راهبردی ارتباطات مورد آزمون قرار گرفته است. یافته های فاز اول نشان می دهد که ارتباطات سازمانی را در هشت زیرسامانه با عناوین روابط کارکنان، روابط عمومی، افکارسنجی و مطالعات اجتماعی، مدیریت ارتباط با رسانه، ارتباط با ذی نفعان و مخاطبان، نشر مطلب، ارتباطات خارجی و ارتباطات الکترونیک تقسیم بندی نمود که بر هر کدام بر اساس نقاط مرجع راهبردی معنابخشی و مسیر ارتباطات دارای چهارگونه راهبرد هستند. در فاز دوم، نتایج تحلیل هم بستگی نشان می دهد که هم آهنگی درونی و بیرونی و اثر تعاملی آن¬ها، بر عملکرد شرکت های صنعت نفت موثر است. علاوه بر این، دو متغیر هم آهنگی بیرونی و درونی، 73 درصد از واریانس عملکرد شرکت ها را تبیین کردند. مابقی، مربوط به متغیرهایی است که اثر آن¬ها در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفته است.
خلاصه ماشینی:
الگوی همآهنگی درونی راهبردهای ارتباطات منابع انسانی و عملکرد سازمان دکتر سیدمحمد اعرابی<FootNote No="22" Text=" رییس پژوهشکدهی مدیریت سما و استاد گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی Aarabi@atu.
در فاز اول، صاحبنظران ارتباطات در دانشگاه و صنعت نفت و در فاز دوم، 24 شرکت در چهار بخش اصلی این صنعت شامل نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به عنوان نمونهی تحقیق، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتههای فاز اول نشان میدهد که ارتباطات سازمانی را در هشت زیرسامانه با عناوین روابط کارکنان، روابط عمومی، افکارسنجی و مطالعات اجتماعی، مدیریت ارتباط با رسانه، ارتباط با ذینفعان و مخاطبان، نشر مطلب، ارتباطات خارجی و ارتباطات الکترونیک تقسیمبندی نمود که بر هر کدام بر اساس نقاط مرجع راهبردی معنابخشی و مسیر ارتباطات دارای چهارگونه راهبرد هستند.
پرسش اول به این صورت بود که «الگوی همآهنگی درونی راهبردهای ارتباطات و زیرسامانههای آن با عملکرد سازمانی چهگونه است؟» بهعبارت دیگر، الگوی مورد نظر از چه اجزایی بهوجود آمده و ارتباط بین آنها چهگونه است؟ پرسش دوم - پس از شناسایی الگو - به این صورت است که اثر همآهنگی درونی راهبردهای ارتباطات و زیرسامانههای آن بر عملکرد شرکتهای زیرمجموعهی صنعت نفت چهگونه است؟ دو پرسش اصلی را میتوان از طریق پرسشهای فرعی بهصورت دقیقتر طرح کرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون الگو پس از تعیین گونههای راهبرد ارتباطات و زیرسامانههای آن، فاز دوم پژوهش آغاز شد که هدف آن بررسی اثر همآهنگی راهبردهای ارتباطات و زیرسامانههای آن بر عملکرد شرکتهای صنعت نفت بود از روش تحقیق پیمایش استفاده شد.
The New Handbook of Organizational Communication: Advances in Theory, Research and Methods, Sage publication.