خلاصه ماشینی:
"ولایت فقیهو نظام سیاسی اسلام حسین جوان آراسته کرد26 ه:مقدس اردبیلی:وی فقیه را قائم مقامامام معصوم میداند و میگوید به دلیل اجماع وروایات آنچه برای امام جایز است برای فقیه همجایز است27.
بدین ترتیب شئون مختلف ولایت پیامبران وامامان(ع)از جمله ولایت و زعامت سیاسی آنانمورد بحث قرار میگیرد و پس از اثبات این قسماز ولایت و حاکمیت نوبت به ولایت و حاکمیتسیاسی فقیهان جامع الشرایط در عصر غیبت میرسد.
2 محور سوم:نظریههای دولت از آنجایی که دغدغه طرح مباحث مربوط بهحاکمیت از نظر اسلام و آنچه را که امروزه فقهدولت مینامند همواره وجود داشته است و آرایفقیهان در زمینه حاکمیت و حکومت را گاه بهصورت طرح یک نظر و گاه در قالب ارائه نظریهدر همه ادوار فقه میتوان سراغ گرفت و از سیرتحول و تطور آن آگاهی یافت،نگاهی هرچندگذرا بر آرای علمای اسلام و نظریههای ارائهشده در باب نظام سیاسی اسلام از بایستههای اینمباحث است."