خلاصه ماشینی:
"شعار ستیز با دین،آزادیگرایی،الحاد،مادهگرایی،انسانمداری،ملیگرایی،اشاعهی اندیشههای التقاطی،مطالعهیاسلام از دریچهی علوم تجربی و به اصطلاح علمزدگی و فنگرایی،اما تدریجا رنگ باخته و اسلام به عنوان آیینی زنده و جاوید،درمواجهه با این حملات مقاومت کرد:(ضرب الله مثلا کلمهی طیبهیکشجرهی طیبهی اصلها ثابت و فرعها فی السماء) از سوی دیگر،ملاحظهی این فراز و فرود شنان میدهد کهغربزدگان،در عصر شکلگیری سکولاریسم،مفاهیم و آموزههایفکری غرب را آشکارا و به صراحت طرح میکردند؛اما به تدریجدریافتند که لازمهی توفیق آنها در جامعهی دینی،عرضهی مفاهیم درقالبی اسلامی است.
عبد الکریم سروش و مجتهد شبستری تاکید دارند کهاسلام برخلاف مسیحیت دینی دنیوی است و برای سکولارشدن جامعه باید اسلام را به جایگاه واقعی آن یعنی بهمعنویت بازگرداند.
اما این مخالفتها و شکایتهای«مذهبی مبتلابه نخبگان جامعه بود و به هیچ روی عمومیت نداشت»در اعصارباستان اگر دینی هم به شدت مورد حمله قرار میگرفت،از سوییک دین تازه و هواداران متعصب آن بود.
علیرغم آنکه کلیسای فرانسه کمتر از دیگر کشورهای اروپایدچار فساد مالی و اخلاقی بود و علاوه بر آنکه این کلیسا بیشتر ازگذشته و دیگر سرزمینها از خود مدارا نشان میداد،در سالهایمنتهی به انقلاب کبیر 1789 و سالهای پس از آن،روحیه ضدمذهبی و ضد کلیسایی در بین بیشتر طبقات و مرتبههای اجتماعیفرانسه گسترده شده بود.
هر چند این مسأله گذرا بود و بعد از دهه اول انقلاب کبیر بهفراموشی سپرده شد و مردم فرانسه دریافتند که زندگی بدون اعتقادبه امر ماورایی امکانناپذیر است."