خلاصه ماشینی:
"یعنیما اگر این مسئله را در نظر بگیریم که همیشه در طولتاریخ زندگی بشر از اولین انسانها،از هابیل و قابیل(کهیک داستان واقعی و هم درعینحال سمبولیک جالبقرآنی است)تا امروز همیشه تقابل خیر و شر وجود داشتهاست،طبعا همیشه یکسری از افراد تجلی خصلتها وویژگیهای خوب بودهاند و به تعبیر دیگر باید گفت امامپاسخگوی نیاز و فرد مورد انتظار طولانی مدت بیشاز 12 قرن ایران و جامعه شیعی و حتی جامعه اسلامیبودند.
لطفا رابطه اندیشه سیاسی امام را با رفتار سیاسیایشان در غالب انقلاب اسلامی توضیح بدهید؟ من قبلا در صحبت کلی سوأل پیش اشاره کردم کهتفاوت آن بینش سیاسی یا مکتب سیاسی که امام به آناعتقاد داشت و خودش صاحبنظر آن مکتب بود و در عملهم آنرا نشان داد،با مکتبهای سیاسی متداول این است کهامام یک تکلیفگرا بود؛یعنی در واقع قبل از آنکه خود رفتارسیاسی و هدف سیاسی انگیزاننده او برای قیام و حرکتباشد،بخاطر تکلیف الهی که از عمق وجودش،از عمقمفاهیم عرفانی و نگاه عرفانی و معرفتی که به جهان هستیداشت و تکلیفی که براساس احکام فقهی و اجتهادی برخودش واجب میدید،دست به انقلاب زد.
در کنار استقلال،آزادی بود؛حفظ حرمتآزادیهای عمومی مردم و کرامتهای عمومی گروهها،اقشار،جمعیتها،اینها هدفی بود که بعضا متأسفانه باتنگنظریهایی در بعضی قرائتها و یا رفتارها و حرکتها،شاهد بودیم که این حق عمدی هم تا حدودی در جامعهآسیبپذیر شد و من فکر میکنم جریان اصلاحطلبی کهرهبر معظم انقلاب فرمودند که ما در دوره آینده انتخاباتریاست جمهوری بایستی با نیرو سراغ رئیس جمهوربرویم ناظر بر همین جنبههاست؛جنبههایی که درواقع به خاطر انحرافی و تخطی که پیدا شده بایستی دایماصلاح بشود و بایستی مستمر و مداوم در رفتارهایمانبتوانیم راه روشن خود انقلاب و امام را برگیریم."