Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ تشیع در نیشابور (از آغاز تا پایان قرن چهارم هجری)(1)

نویسنده: ؛

زمستان 1383 - شماره 4 (28 صفحه - از 75 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : نیشابور ،تشیع در نیشابور ،اهل سنت ،هجری ،حاکم نیشابوری ،نیشابوری ،شهر نیشابور ،تاریخ نیشابور ،قنبر ،ابوالأسود ،هـ ،امام علی ،مذهب تشیع ،تاریخ چاپ نامعلوم ،ابن‌اثیر ،مردم نیشابور ،علیهم‌السلام ،چاپ نامعلوم ،تشیع در خراسان ،علمای نیشابور ،قنبر در نیشابور ،احمد بن‌محمد ،فتح خراسان ،ابوالأسود دؤلی ،محدث بزرگ اهل سنت ،نوبت چاپ نامعلوم ،خراسان در عصر ،بن‌محمد ،علمای اهل سنت ،بن‌علی

امپراتوری پهناور ایران ساسانی توسط مسلمانان و عمدتا در زمان خلیفه دوم، عمر بن خطاب (13 23هـ) فتح شد. مناطق باقیمانده نیز در زمان خلفای پس از او به تصرف مسلمانان درآمد و دامنه فتوحات آنان از حدود ایران فراتر رفت. تنها ساکنان مناطق حوضه جنوبی خزر، یعنی طبرستان و گیلان، توانستند با استفاده از موقعیت طبیعی این نواحی استقلال خود را کم و بیش تا اواسط قرن دوم هجری و اوایل عصر عباسی حفظ کنند. از آن رو که مذهب غالب و حاکم در زمان فتوحات مذهب اهل سنت بود، طبعا مردم سرزمین های فتح شده در وهله اول با مذهب تسنن آشنا می شدند و به مرور آن را می پذیرفتند. گرچه معدود افرادی از مسلمانان که در فتوحات شرکت داشتند از جمله بنی هاشم و بعضی قبایل یمنی و برخی از انصار با مکتب اهل بیت(علیهم السلام) (تشیع) آشنا و بعضا به آن معتقد و پایبند بودند، ولی به دلیل در اقلیت قرار داشتن این افراد و نیز مخالفت حکومت با رشد و گسترش مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، به طور طبیعی چهره کلی فرهنگ سرزمین های فتح شده فرهنگ تسنن بود. در این میان شهر تاریخی نیشابور از ویژگی خاصی برخوردار بود; شهری که طی چندین قرن یکی از مهم ترین حوزه های درسی اهل سنت به شمار می آمد و مجموعه ای از بزرگ ترین فقها و محدثان اهل تسنن را در خود جای داده بود. اما این شهر طی روندی طولانی، به یکی از مراکز تشیع تبدیل گردید و مکتب اهل سنت جای خود را به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) داد. این نوشتار به بررسی عوامل نفوذ و گسترش تشیع از ورود اسلام تا پایان قرن چهارم هجری در شهر نیشابور می پردازد که اینک بخش نخست آن تقدیم می گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.