Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر در طرح شکایات بیماران از پزشکان

نویسنده:

(5 صفحه - از 26 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : بیمار، پزشک، جراحی، عوارض، شکایت، درمان، پرونده، طرح شکایات بیماران از پزشکان، پزشکان جراح، دادگاه

خلاصه ماشینی:

"شخص بیمار و یا وابستگان به او آگاهی از کار پزشکی ندارند و هرچند پزشک آنان را از پیش آگاه کرده باشد،باز هم باید دانست که‌ بیمار با امید و اتنظار بهبودی نزد پزشک آمده و یا روی تخت عمل‌ قرار می‌گیرد و در یک چنین شرایطی وقتی انتظارش برآورده نشود ناخواسته یک حالت روحی و خلقی غیر عادی وجودش را فرامی‌گیرد که در آن حالت استدلال علمی و پزشکی را نمی‌تواند بفهمد و کمترین بی‌اعتنائی و یا تندی از سوی پزشک می‌تواند خشمش را برانگیزد و میل به انتقام‌جویی در او ایجاد شود که اگر با بداخلاقی و نخوت و خودخواهی پزشک که در ذهنش او را عامل‌ اصلی دانسته است،روبرو شود،این خشم زبانه می‌کشد و به کینه‌ای‌ عمیق تبدیل می‌شود که تنها با انتقام گرفتن آرام خواهد شد در حالیکه اگر پزشک برعکس بتواند وضع روحی بیمار یا بستگان او را درک کند و فروتنی پیشه سازد و خود را در غم او شریک بداند و همدردی کند و خونسردی خود را از دست ندهد و از درشتی بپرهیزد و در برابر حرفهای تند و غالبا غیر منطقی بستگان بیمار تنها سکوت‌ و صبر اختیار کند،بتدریج خشم آنها فرو می‌نشیند و اندک اندک آمادهء پذیرش دلایل علمی و پزشکی خواهند شد و به سخنان محبت‌آمیز گوش فرا می‌دهند و از کینه‌توزی دست می‌کشند و این راهی است که‌ چه بسیار کسنی را که آمادهء طرح شکایت هستند،از شکایت‌ منصرف می‌کند و به سوی سازش می‌کشاند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.