خلاصه ماشینی:
"6 ایشان در طی سالها تحقیقی که در زمینهی فلسفههای مشا، اشراق و حکمت متعالیه به وسیلهی روش دیدبانی داشته و با مروری که بر آرای فلاسفهی یونان و فلاسفهی اسلامی- از کندی گرفته تا فلاسفهی در قید حیات کنونی- صورت داده است، نوآوریهایی را در «تعریف»، «قلمرو»، «ساختار» و «روش فلسفهی اسلامی» انجام داده و مدعی است مجموعهی این ابتکارات راهی را برای تأسیس فلسفهی جدیدی به نام «فلسفهی خودی» گشوده است7؛ البته ایشان تأکید میکند که تأسیسی که او از آن صحبت میکند، تأسیسی تکاملی است و نه تأسیس بدوی و لذا تلاش شده در «فلسفهی خودی» تمامی ظرفیتها و توانمندیهای فلسفههای پیشین اسلامی محفوظ بماند.
اولین نکته در خصوص این تئوری این است که بنیان این اندیشه بر قابلیت فلسفهی اسلامی موجود -و به خصوص مبنای اصالت وجود- در جریان یافتن در علوم است، درحالیکه به نظر میرسد چنین انتظاری از فلسفههای موجود اسلامی- اعم از مبانی مشا، اشراق و حکمت متعالیه- غلط باشد؛ چرا که «نحوهی انتخاب موضوع» در این فلسفهها به گونهای است که ظرفیت تأمین مبانی علوم را دارا نمیباشد.
این کار به معنای آن است که چنین فلسفهای از ابتدا «ناظر بودن خویش را به سایر حیثیات اشیا و تعینات خاص آنها» الغا کرده و از «تصدی کرسی فلسفهی علوم» انصراف داده باشد؛ چرا که فلسفهای که در آغاز، حیثیتهای متکثر اشیا را -که علوم، متکفل بررسی آنها هستند- تخصصا از موضوع خود خارج میکند، در انتها به هیچ وجه نمیتواند ادعای هدایت و سرپرستی علوم را عهدهدار گردد."