چکیده:
مسلمانان معتقدند که در کتب ادیان مختلف، اشاراتی مبنی بر ظهور پیامبراکرم( و رسالت جهانی وی شده است. گوشهای از این اشارات در عهدین، با وجود تحریف فراوان در اعصار مختلف، باقی مانده است. برای نمونه، در انجیل یوحنا، که بحث محوری آن رسالت جهانی پارقلیطا است، به جاودانگی دین و آیین او اشاره دارد. پارقلیطی، به اعتقاد مسلمانان برخلاف توصیه مسیح در اعصار مختلف مورد بی مهری قرار گرفته است؛ گروههای مختلف مسیحی، همواره سعی در تحریف داشته و هریک سعی نمودهاند به نحوی آن را برخلاف واقعیتهای موجود توجیه نموده، تفسیری متفاوت با شواهد و قرائنی که حاکی از رسالت جهانی پارقلیط است ارائه نمایند.بدینترتیب، این سؤال مطرح میشود که استدلال مسلمانان در برابر منکران انعکاس رسالت جهانی پیامبراکرم( در انجیل یوحنا چیست؟در بابهای 14 و 16 انجیل، از واژهای به نام «پارقلیطا» با رسالتی جهانی سخن رفته است. محققان مسلمان معتقدند شواهد مطمئن و موثقی وجود دارد که مراد از این واژه، همان «احمد»ی است که قرآن با قاطعیت تمام از ابدیت و جهانشمول بودن تعالیم وی سخنها میگوید.
Muslims believe that there are some indications in the books of the different religions about the appearance of Holy Prophet of Islam and his global mission. There remain a few indications about this issue in the Old and New Testaments although they have been grossly distorted over history. For example، the Gospel of John، which is mainly concerned with Parakletos's global mission، points to the eternity of his religion. Muslims believe that، contrary to Jesus Christ's recommendation، Parakletos has been paid no due attention through ages. Different Christian groups have always tried to distort the issue of Parakletos and his global mission، to justify it in some way or other contrary to the existing realities and to provide an interpretation different from the evidence which indicate his global mission. So، the question that arises is: what evidence do Muslims introduce to those who deny that the global mission of Holy Prophet of Islam has not been mentioned in the Gospel of John? The term "Parakletos" is mentioned in the parts 14 and 16 of Gospel of John. Muslim researchers believe that there is solid and clear evidence which confirms that this term refers to "Ahmad" that the Quran talks in confirmation about the eternity and all-comprehensiveness of his teachings.
خلاصه ماشینی:
"هرچند از برخی آیات قرآن چنین مستفاد میگردد که به اجمال، وحیانی بودن برخی آموزهای این کتاب را پذیرفته و آن را تأیید مینماید (شاکر، 1384)، اما بهطور کلی دانشمندان مسلمان اعتقاد دارند با توجه به اینکه قرآن هیچگاه انجیل را بهصورت جمع (اناجیل) به کار نبرده است، بایستی صحبت از یک انجیل باشد و اناجیلی که هماکنون در اختیار داریم، آمیزهای از سخنان مسیح( و افراد دیگر است که در گذر زمان بر اثر حوادثی منجر به تحریف لفظی و معنوی در ترجمههای انجیل شده است (رحیم اف و قیومی، 1390).
نویسنده مقاله معتقد است اگر چه معنای این واژه در زبان سریانی، احمد یا محمد باشد، اما نهتنها بهصورت قطعی، بلکه بهصورت ظنی نیز نمیتوان این مسئله را اثبات نمود؛ زیرا قرآن کریم به وجود نام پیامبراکرم( در انجیل تصریح ندارد.
اما مسلمانان اعتقاد دارند که با وجود تحریف فراوان در اعصار مختلف، در لابهلای همان متون تحریفشده، نشانههایی از پیشگویی مسیح( مبنی بر ظهور پیامبر موعود و رسالت عظیم جهانی او یافت میشود؛ چراکه به قول خواجه شیراز: لـطف الهی بکند کار خویـش مژده رحمت برساند سروش (حافظ، 1384، ص306) در بین اناجیل اربعه، انجیل یوحنا، ویژگیهای «شخصی» را بیان میکند که نشانههایی از ابدیت و جهانشمولی آیین و تعالیم او در آینده، بهروشنی به چشم میخورد شخصی که با لفظ «پارقلیطا» در آنجا از آن یاد میشود، شواهد متعددی وجود دارد که ویژگیهای آن با ویژگیهای همان «احمد» موجود در آیات 6 سورة صف مطابقت دارد."