Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی انواع مشکلات و اختلالات روانی دانشجویان مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاه های دولتی تهران

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : مشکلات و اختلالات روانی ـ آموزشی ،اختلالات خلقی ،اضطراب ،متغیرهای جمعیت‌شناسی

کلید واژه های ماشینی : اختلالات روانی دانشجویان ،مراکز مشاوره دانشگاه‌های دولتی ،مراکز مشاوره دانشگاه تهران ،مراجعه‌کننده ،مشکلات و اختلالات روانی ،انواع مشکلات و اختلالات ،دانشجویان مراجعه‌کننده ،مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره ،مشاوره دانشگاه ،مشاوره دانشگاه‌های دولتی تهران ،انواع اختلالات روانی ،تأهل ،رشته تحصیلی ،مشاوره دانشگاه تهران ،وضعیت تأهل ،مشکلات و اختلالات ،انواع اختلالات ،گزارش عملکرد مرکز مشاوره دانشگاه ،تحصیلی ،مرکز مشاوره ،مورد وضعیت تأهل ،انواع مشکلات دانشجویان ،مرکز مشاوره دانشگاه ،دانشگاه تهران ،خی‌دو ،اختلالات روانی دانشجویان مراجعه‌کننده ،مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره ،اختلالات روانی ،مراکز مشاوره ،مراکز مشاوره دانشگاه

هدف از تحقیق حاضر، بررسی انواع مشکلات و اختلالات روانی دانشجویان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بود؛ که برای کامل‌تر شدن کار، این پژوهش در دو بخش پرونده‌ها و مراجعان حضوری به‌اجرا درآمد. در این مقاله، نتایج مربوط به بخش اول تحقیق گزارش خواهد شد. در بخش اول، اطلاعات مربوط به 1907 نمونه از پرونده‌های بایگانی‌شده مراجعان به مراکز مشاوره دانشگاه تهران که ازطریق پرسشنامه صورت گرفته و به‌کمک همکاران طرح تکمیل شده بود، بررسی شد.تجزیه و تحلیل آماری نتایج نشان داد که رایج‌ترین مشکل این دانشجویان، مشکلات روانی و سپس آموزشی و تحصیلی است. از میان اختلالات روانی با استفاده از تشخیص روان‌پزشک و روان‌شناس مرکز، اختلالات خلقی و سپس اضطراب بیشترین فراوانی و درصد را داشتند (6/37 و 5/27 درصد). در بررسی ارتباط بین متغیرهای جمعیت‌شناسی (سن، جنس، وضعیت تأهل، اشتغال، رشته تحصیلی، محل سکونت و وضعیت تحصیلی) و انواع مشکلات و اختلالات، با آزمون «خی‌دو»، معلوم شد که ارتباط بین تمامی متغیرهای جمعیت‌شناسی موردنظر و انواع مشکلات دانشجویان معنادار بوده است. لکن در خصوص رابطه بین انواع اختلالات روانی و این متغیرها، فقط «خی‌دو» مربوط به جنسیت معنادار شده و در مورد وضعیت تأهل، نتیجه معنادار نشده است. در سایر متغیرهای جمعیت‌شناسی نیز به‌دلیل کثرت خانه‌ها با فراوانی کمتر از 5، امکان بررسی وجود نداشته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.