چکیده:
بیشتر محققان غربی بر این باورند که سورههای بلند مدنی دربردارنده مطالب پراکنده و از هم گسسته است و مقاله حاضر در صدد نقض اجماع مذکور است. سورهای که نویسنده برای رسیدن به هدف خود انتخاب نموده، سوره مائده است. نویسنده ابتدا سوره را بخشبندی نموده است و سپس از طریق برقراری ارتباط بین بخشهای متوالی، کوشش کرده که پیوستگی آن را به اثبات برساند. هرچند مبانی نویسنده برای بخشبندی با مفسران مسلمان متفاوت است، ولی جنبه جدید بودن کار وی تنها به همین جا ختم نمیشود و او در بخش اصلی کارش، یک مدل کلی و فراگیر برای ارتباط بخشهای سوره مائده ارائه میدهد که انسجام ساختاری این سوره را به نحو شایستهای به نمایش میگذارد. روشی که نویسنده برای مقصود خود طی کرده، بهره گرفتن از شواهد لفظی و نیز برخی شیوههای نقد ادبی رایج در غرب است.
خلاصه ماشینی:
"هرچند مبانی نویسنده برای بخشبندی با مفسران مسلمان متفاوت است، ولی جنبه جدید بودن کار وی تنها به همین جا ختم نمیشود و او در بخش اصلی کارش، یک مدل کلی و فراگیر برای ارتباط بخشهای سوره مائده ارائه میدهد که انسجام ساختاری این سوره را به نحو شایستهای به نمایش میگذارد.
اگرچه آیه 38 به واژه دیگری از مشتقات همین ریشه، یعنی حکیم؛ یکی از صفات خدا ختم میگردد، و در انگلیسی معمولا به wise(حکیم) یا all=wise(دانا) ارائه میشود، اما در متن حاضر judicious (دارای توانایی داوری) ترجمه مناسبتری میباشد، زیرا اشاره بدین صفت الهی راه را برای بخش 6 هموار میکند که بر اهمیت داوری بر اساس وحی الهی تأکید دارد.
همچنین جملهای وجود دارد که در هیچ جای دیگر یافت نمیشود و فقط با اندکی تغییر تکرار میشود: - «و خداوند از بنیاسرائیل پیمان گرفت» (ولقد أخذ الله میثاق بنی إسرائیل) (12)؛ مقایسه کنید با «جمله ما از بنیاسرائیل پیمان گرفتیم» (لقد أخذنا میثاق بنی إسرائیل) (70) علاوه بر این، اصطلاح نسبتا رایجی هست که در هر دو بخش آمده، ولی در دیگر بخشهای سوره نیامده است: - «او از راه راست منحرف شد» (فقد ضل سواء السبیل) (12)؛ مقایسه کنید با «آنها از راه راست منحرف شدند» (وضلوا عن سواء السبیل) (77).
3- شواهدی که در بخش سوم مقاله برای اثبات وجود ارتباط میان بخشهای متوالی ارائه شده است، با مبانی که نویسنده برای بخشبندی استفاده کرده، همپوشانی دارد، ازاینرو این سؤال مطرح میشود که چرا این علائم نشانه ارتباط بخشها باشد، در حالی که میتواند پیش از آن در خدمت بخشبندی سوره قرار گیرد؟!"