چکیده:
در این پژوهش، رابطة بین ابعاد چهارگانة هویت (هویت شخصی، هویت ارتباطی، هویت اجتماعی و هویت جمعی) با جهتگیری مذهبی (درونی و بیرونی) بررسی شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. تعداد 150 نفر از نوجوانان پسر و دختر با دامنة سنی 16ـ 18 سال در مقطع تحصیلی دبیرستان به روش تصادفی ساده انتخاب و توسط نسخة چهارم پرسشنامة جنبههای هویت (AIQ- IV) و پرسشنامة جهتگیری مذهبی (آلپورت و راس، 1950) ارزیابی شدند. از همبستگی و تحلیل رگرسیون، بهمنظور بررسی ارتباطات متغیرها و تأثیر ابعاد هویت بر جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی استفاده شد.نتایج تحلیل رگرسیون بر روی هر دو جنس نشان میدهد که ابعاد هویت فردی، هویت جمعی و هویت اجتماعی، پیشبینی کنندة جهتگیری مذهبی درونی است (568/0 = R، 01/0 >P) و از میان ابعاد هویت، تنها هویت فردی، پیشبینیکنندة جهتگیری مذهبی بیرونی است (273/0=R، 05/0 >P ).
The present paper investigates the relationship of the four-fold aspects of identity (personal identity، relational identity، social identity، and corporate identity) with internal and external religious orientation. A descriptive- correlational method is used in this research. The statistical sample includes 150 high school students from both sex between the age of 16 and 18 who were selected by simple sampling to complete a questionnaire about Identity aspects –IV verstion (AIQ-IV) and a questionnaire about religious orientation (Allport and Ross، 1950). Correlation and regression analysis were used to investigate the relationship between the variables and the effect of identity aspects on internal and external religious orientation. The results of regression analysis on both sex show that personal identity، corporate identity، and social identity predict internal religious orientation (p<0.01، R=0.568). From among the aspects of identity، only personal identity predict external religious orientation (p<0.05، R=0.273).
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش در جدول 1، میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای ابعاد هویت (هویت فردی، اجتماعی، جمعی و ارتباطی) و جهتگیری مذهبی (درونی و بیرونی) ارائه شده است.
در جدول 2، به منظور بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش، با استفاده از روش همبستگی پیرسون، مقادیر همبستگی بین ابعاد هویت و مؤلفههای جهتگیری مذهبی و سطح معناداری آنان ارائه شده است.
به این ترتیب، با توجه به جدول 3 و 4 میتوان معادلههای زیر را برای جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی، بر اساس ضرایب استاندارد ارائه داد: جهتگیری مذهبی درونی = 27/0هویت فردی + 24/0هویت جمعی + 19/0هویت اجتماعی جهتگیری مذهبی بیرونی = 27/0هویت فردی جدول 5 و6 نیز ضریب همبستگی کلی را گزارش دادهاند: جدول 5.
003 در جدول 5 نشان داده شده است که متغیرهای پیشبین شناساییشده (شامل هویت فردی، هویت جمعی و هویت اجتماعی) در کل دارای ضریب همبستگی 568/0 با جهتگیری مذهبی درونی بودهاند و بنابراین، به این میزان، قابلیت تبیین واریانس جهتگیری مذهبی درونی را دارند.
در جدولهای 5 و6 نیز ضریب همبستگی کلی ارائه شده است که نشان میدهد در کل، ضریب همبستگی ابعاد هویت فردی، جمعی و اجتماعی در پیشبینی جهتگیری مذهبی درونی، 568/0 به دست آمده است.
در جدول 6 نیز نشان میدهد که ضریب همبستگی کلی بعد هویت فردی در پیشبینی جهتگیری مذهبی بیرونی، 273/0 محاسبه شده است.
در نهایت میتوان گفت: گذر با موفقیت از دورة بحران هویتیابی، و کسب هویت فردی، جمعی و اجتماعی مناسب، بر جهتگیری مذهبی درونی تأثیرگذار است و این امر بر اهمیت سرمایهگذاری در دوران هویتیابی نوجوانان تأکید میکند.
New York: Praeger, Journal of Personality and Social Psychology, 5, p."