چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین ضرورت و چیستی نیازسنجی پژوهشی، ارائة روششناسی، طراحی الگوی عملیاتی نیازسنجی پژوهشی مناسبات دین و روانشناسی و دستیابی به نیازهای پژوهشی در این عرصه است. روش پژوهش، از نوع کیفی و ترکیبی از روش پیمایشی، تحلیل محتوا و روش متمرکز بر گروه است. جامعة آماری، شامل کلیه منابع اسنادی، انسانی و سازمانی در عرصه مناسبات دین روانشناسی است. نمونه آماری در منابع اسنادی شامل 123 منبع (کتاب، مجله علمی، پایاننامه، ساختار و وظایف و اسناد بالادستی)، در منابع انسانی، شامل 351 نفر (مدیران پژوهشی و آموزشی، متخصصان روانشناسی و علوم دینی، طلاب و خانوادههای آنها) و در منابع سازمانی، 28 سازمان (مراکز مشاوره، مراکز مربوط به اطلاعات و آمار طلاب، دستگاه اجرایی مربوط و نهاد علمی ـ پژوهشی) میشود. روش نمونهگیری، ترکیبی از نمونهگیری هدفدار و در دسترس میباشد.یافتههای پژوهش، شامل ارائة روششناسی خاص و طراحی الگوی عملیاتی نیازسنجی مناسبات دین و روانشناسی و دستیابی به 702 عنوان پژوهشی در 15 گرایش روانشناسی است. بیشترین نیازهای شناساییشده در گرایشهای روانشناسی اجتماعی، روانشناسی مثبت و روانشناسی رشد بود. کمترین نیازهای شناساییشده نیز در گرایشهای روانشناسی فیزیولوژیک، روانسنجی و روش تحقیق بود.
The present paper tries to elaborate on the necessity and the nature of research needs-assessment، provide methodology، propose an operational model for research needs-assessment of relationships between religion and psychology and achieve the research needs in this field. It is a qualitative research in which a combination of survey، content analysis and focus group methods are used. The statistical universe includes documentary، human and organizational resources related to the relationship between religion and psychology. The statistical sample which is based on 123 resources in documentary resources (book، scientific magazine، dissertation، upstream documents، structure and duties)، includes 351 individuals in human resources (research and educational managers، experts of psychology and religious sciences، seminary students and their families)، and includes 28 organizations in organizational resources (counseling centers، centers related to seminary students' data and statistics، related executive system، and research-scientific institute). The sampling method is a combination of purposive and available samplings. The research findings present: proposing particular methodology، providing an operational model for needs-assessment of relationship between religion and psychology، and accessing to 702 research titles in 15 branches of psychology. The most recognized needs are in the branches of social psychology، positive psychology، and developmental psychology. The least recognized needs are in the branches of physiological psychology، psychometrics، and research method.
خلاصه ماشینی:
"نیازسنجی پژوهشی، ریشه در نیازسنجی و مدیریت پژوهش دارد که در یک تعریف جامع، عبارت است از: فرایند پیچیده شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویت در بین پروژههای مختلف تحقیقاتی، تا از این رهگذر مبنای قابل دفاعی برای تخصیص مؤثر منابع فراهم آید (فتحی واجارگاه، 1387).
از اینرو، هدف این پژوهش، ارایة روش شناسایی نیازهای پژوهشی، معرفی منابع اطلاعاتی برای دستیابی به نیازهای پژوهشی، طراحی الگوی بومی-حوزوی نیازسنجی پژوهشی مناسبات دین و روانشناسی و در نهایت، دستیابی به نیازهای پژوهشی در گرایشهای مختلف روانشناسی است.
طلاب و خانوادهها 1- 6 مرکز اطلاعات و آمار و مشاوره 2- 7 مدبرمدارس علمیه 3-150 - هدفمند –هدفمند - دردسترس - پرسشنامه - مصاحبه - پرسشنامه و مصاحبه تحلیل محتوا (مقوله بندی) یافتههای پژوهش یافتههای پژوهش شامل طراحی مدل بومی _ حوزوی نیازسنجی پژوهشی مناسبات دین و روانشناسی، منابع شناسایی نیازهای پژوهشی در این عرصه و دستیابی به 705 نیاز پژوهشی در 15 گرایش روانشناسی میباشد.
در بخش منابع انسانی، مصاحبه از مدیران پژوهشی برای تعیین استراتژیهای عمده پژوهشی و بررسی ساختارهای آموزشی و پژوهشی، مصاحبه از استادان و کارشناسان حوزوی روانشناس، به جهت تخصص بین رشتهای آنها، مصاحبه از استادان دانشگاهی بهمنظور بهرمندی از نگاه تخصصی روانشناسی آنها، مصاحبه از استادان حوزوی و مدیران مداراس علمیه و طلاب و خانوادههای ایشان، به علت توجه به رویکرد آسیبشناسی و تقاضا محور، بررسی انتظارات آنها و در نتیجه، دستیابی به نیازهای خاص جامعه حوزوی مورد نظرخواهی قرار گرفتند."