خلاصه ماشینی:
"گزارش کارگاه آموزشی«الگوی اسلامی آموزش علوم»آموزش حکمت بنیان گزارش:آزاده شاکری اشاره {IB«شیوۀ آموزشی سکولاریستی(دنش بنیان)،دانشآموزانرا جزئینگر بار میآورد ولی تربیت علمی اسلام(آموزشحکمت بنیان)دانشآموزان را کلنگر و نظاممند تربیتمیکند.
در این مدارس دین بهمثابۀ یک عنصر فرهنگی،آموزش داده میشود و کتاب دینی،کتابی است که در عرض فیزیک،شیمی و سایر علوم و به صورتهمتراز با آنها یاد داده میشود و برنامۀ درسی علوم طبیعی درقبال تربیت دینی دانشآموزان کاملا خنثی عمل میکند.
تربیت علمی اسلام،حکیمپرور است،در حالی که شیوۀآموزشی سکولار،دانش بنیان ومتخصصپرور است آموزش دین و آموزش علم در چنین مدارسی به مثابۀ دوخط موازی هستند که هیچ وقت به هم نمیرسند و خروجی اینمدارس،متخصصان و متدینان سکولار خواهند بود.
«جعفریان»بنیان اصلی نظریۀ فلسفی«آموزش حکمتبنیان»را تفسیر و تبیین طولی یا مشاهدۀ عمودی(صعودی)پدیدههای طبیعی برشمرد و توضیح داد:«در این الگو،ضمنپاسخ به چگونگی علل مادی و قابلی،به چرایی(علت غایی)وچه کسی(علت فاعلی)نیز توجه میشود."