خلاصه ماشینی:
"از طرفی تأکید و پافشاری بیش از حد بر مطالعه کتب درسی که مطالب آن از نظر کودک تا حدودی خشک و غیر قابل تحمل است،میتواند عاملی بازدارنده محسوب شده و موجب انزجار دانش آموزان از کتاب و مطالعه گردد و از طرفی دیگر نفوذ کلام آموزگار کمتر از پدر و مادر نیست و معلمین متعهد و دلسوز با استفاده از روشهای صحیح آموزشی و تربیتی،میتوانند مشوق خوبی برای دانش آموزان بوده و چنانچه خود نیز با کتاب و مطالعهاش دوستی داشته باشند،به عنوان الگویی مناسب ایفای نقش نمایند.
تقویت کتابخانههای مدارس،در دسترس قرار دادن متناسب با گروه سنی کودکان،آموزش روش صحیح مطالعه،اهدای کتاب به عنوان جایزه به دانش آموزان ممتاز و به مناسبتهای مختلف،استفاده از مشاوران و معلمین راهنمای باتجربه و آگاه،اتخاذ سیاستهای صحیح اطلاعرسانی در مارس به منظور آگاهسازی و آشنا نمودن کودکان با کتب موجود در کتابخانه مدرسه،سایر کتابخانهها و بازار،ترغیب دانش آموزان به عضویت در کتابخانهها و فعالیتهای اجتماعی مشابه،بازدید از نمایشگاههای کتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس و غیره، از جمله اقداماتی هستند که میتوانند در تشویق دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی کمک نمایند."