خلاصة:
از گذشته دور، در صورت تحقق شرایط جبران ضرر بر اسـاس قواعـد حـاکم بـر نظـام هـای حقوقی، در بین رقبای تجاری مسئولیت مدنی وجود داشته است . اما، امروزه دعاوی مـسئولیت مدنی ناشی از نقض قواعد حقوق رقابت هم روز به روز در حال افزایش است . علیرغم ماهیت عمومی قواعد حقوق رقابت ، در مواردی از طریق ضـمانت اجراهـای حقـوق خـصوصی، بـه گونه ای کاراتر میتوان به اهداف حقوق رقابت دست یافت . در این مقاله مسئولیت مدنی ناشی از رقابت نامشروع در دو حوزة مذکور به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بـر آشکار ساختن منطق متفاوت تکلیف به جبران خسارت در این دو حوزه ، اعمال قواعد خاصـی برای اثبات ورود ضررو نحوة ارزیابی آن در خصوص این گونه دعاوی، مانند استفاده از امـارة ورود ضررو خسارات تنبیهی، پیشنهاد شده است .
ملخص الجهاز:
در این مقاله مسئولیت مدنی ناشی از رقابت نامشروع در دو حوزة مذکور به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بـر آشکار ساختن منطق متفاوت تکلیف به جبران خسارت در این دو حوزه ، اعمال قواعد خاصـی برای اثبات ورود ضررو نحوة ارزیابی آن در خصوص این گونه دعاوی، مانند استفاده از امـارة ورود ضررو خسارات تنبیهی، پیشنهاد شده است .
الف - حقوق فرانسه : با توجه به این که در حقوق فرانسه در خصوص مبنای مسئولیت ناشی از «رقابت ناسالم » (loyalelaconcurrence de)قانون خاصی وجود ندارد، رویۀ قضایی این کشور، نظریۀ عمومی رقابت ناسالم را بر مبنای مواد ١٣٨٢و ١٣٨٣ این کشورو نظریۀ سوء استفاده از حق آزادی تجارت و صنعت ساخته و پرداخته کرده است ؛ یعنی چنانچه به هنگام استفاده از حق آزادی تجارت و صنعت به دیگران ضرری وارد شود، واردکنندة ضرر مسئول جبران خسارت وارد شده به رقیب خود نیست ، مگر این که از این حق سوء استفاده کرده باشد؛ (٢٩٧ ,٢٠٠٩ ,Nussenbaum) برای مثال ، اگر تاجری با رعایت اصول رقابت سالم و منصفانه مشتریان یکی از رقبایش رابه طرف خود جلب کند،مسئول جبران ضرری نیست که از این رهگذر وارد میشود؛ زیرا چنین ضرری لازمۀ اعمال حق است .
میزان خسارات می تواند بر اساس خسارات واقعی وارد شده به زیاندیده (مانند کاهش قیمت محصول یا عدم النفع زیاندیده از نام ،هویت ، تصویر، صداو ویژگی های برجستۀ زیاندیده برای مقاصد تجارتی (به عنوان مثال ، استفاده برای تبلیغات یا قرار دادن آن به عنوان علامت تجارتی یا استفاده بر روی محصولات ) استفاده کندوبه این منظور حقوق مربوط به شخصیت زیاندیده یا حریم خصوصی او را نقض نمایدو ازاین رهگذربه زیاندیده ضرر اقتصادی و معنوی وارد شود، او میتواند به این دلیل از رقیب تجاری که مبادرت به این اعمال کرده است ، تقاضای جبران خسارت نماید.