خلاصة:
در بین انواع گونههای گردشگری روستایی موجود در کشور، گردشگری خانههای دوم مهمترین شکل آن است. در این نوشتار تلاششده عوامل موثر اقتصادی و اجتماعی حاصل از گردشگری خانه دوم با توجه به نظرات پرسششوندگان از گسترش این نوع گردشگری در روستاهای مورد مطالعه، شناسایی شود. مطالعه مورد نظر در روستاهای ییلاقی بخش بندپی شرقی شهرستان بابل انجام گرفته است. پژوهش پیش رو از دید هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای پسرویدادی است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامهای گردآوری شده است که روایی آن با استفاده از فرمول کرونباخ با 80 درصد به تایید رسیده است. جامعه آماری پژوهش ساکنان دائمی روستا، ساکنان خانههای دوم در روستا و مسئولان امر گردشگری هستند. در این پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای نسبی با حجم نمونه 60 نفر (روش کوکران) استفاده شده و برای تحلیل متغیرهای آن، متناسب با نوع دادهها، از نرمافزار اس.پی.اس.اس. استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که گردشگری آثار مثبت و منفی مختلفی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی منطقه برجای گذاشته است، مهمترین آنها با توجه به دیدگاه کلی پرسششوندگان درخصوص گسترش این نوع گردشگری در منطقه، بهترتیب در بعد اقتصادی، افزایش شغلهای فصلی مرتبط با گردشگری و در بعد اجتماعی، افزایش امکانات محلی و افزایش رفتارهای ضد اجتماعی و متضاد با فرهنگ بومی است. بیشترین واگرایی در دیدگاه پرسششوندگان در زمینه تاثیرگذاری عوامل اجتماعی و بیشترین همگرایی در زمینه تاثیرگذاری عوامل اقتصادی گردشگری خانههای دوم مشاهده شد. مسئولان بیشترین موافقت را با گسترش خانههای دوم داشتند و در رتبه بعدی، ساکنان خانههای دوم و مردم محلی، مخالفترین گروه با گسترش این نوع گردشگری بودهاند. ساکنان دائم در روستا با وجود آگاهی از آثار مثبت اقتصادی حاصل از گردشگری، بهدلیل آثار منفی آن بر ابعاد اجتماعی منطقه، با تداوم روند کنونی گسترش گردشگری مخالف هستند.
Among various types of rural tourism، one of the most important types is second home tourism. This article is going to analyse the effects of development of second homes as a consequence of tourism development in rural areas of Eastern Bandpay villages، one of the township of Babol countryside. Despite the growth of Second Home Tourism (SHT) in North of Iran، particularly over the past 2 decades، there are a few researchs about the nature of such effects. The main approach of the article is sustainable developmeant of tourism. It focuses on assessment of economic and social effects of tourism on the area. These include both negative and positive effects.
Methodology: The research has carried out on the basis of descriptive and exploratory method. The statistic population of the reserach are local people in rural areas، second home owners and rural managers and dicission markers. According to Cochrane Method a Sample Size of 60 participants has been chosen. The data have gathered by a questionnaire that had been made by authors. The validaty of the questionnaire has been estimated by chronbach method and was about 0.8 which is reliable. For analysing the data we have used Spearman Correlation test and other descriptive methods by SPSS software.
Results and Discussion: This research has been conducted in Babol district in North of Iran. So، in this article the negative and positive effects of second homes from view point of local communities and tourists and rural managers have been argued. The results show that tourism has had different positive effects on the economic and social aspects. It also shows that there are different ideas about tourism economic effects، between three groups of the research participatiants. Meanwhile there are the highest disagreement in the case of social effects.
Conclusion :The research findings indicate that rural managers had the most agreement about tourism extension in the villages. In second level there is second home owners who admiredtourism as a means for rural development. However، despite their knowledge about positive effects of tourism، local people disagereed about tourism development in the current shape. They belive that this process of tourism development will demolish social structure of their village. Therefore، they emphasize on changing process of rural tourism development.