خلاصة:
موسسات بیمه از جمله نهادهای مالی هستند که در کنار تامین امنیت اقتصادی سرمایه ، در ایجاد منابع مالی در فواصل زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت ها ، به خصوص در بیمه های بلند مدت می توانند موجب تحرک و پویایی و توسعه بازارهای مالی شوند و با انباشت سرمایه زمینه های لازم را برای رشد اقتصادی فراهم کنند. پژوهش حاضر با به کارگیری روش داده های تابلویی به بررسی رابطه میـان توسـعه بخـش بیمـه و رشـد اقتصادی در ایران و کشور های منتخب طی دوره ١٩٧٦-٢٠٠٩ پرداخته است . بر اساس نتایج حاصله ملاحظـه گردید که رابطه معنادار و مثبتی بین متغیر های پژوهش و رشد اقتصادی بر قرار است وبا افزایش یک در صدی ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه به تولید ناخالص داخلی ) رشد اقتصادی درکشورهای مورد نظـر ٠/٠٠٣ درصـد افزایش یافته است ، به عبارتی توسعه بیمه یکی از عوامل موثر در رشد اقتصادی این کشور ها طـی دوره بررسـی بوده است .
ملخص الجهاز:
بر اساس نتایج حاصله ملاحظـه گردید که رابطه معنادار و مثبتی بین متغیر های پژوهش و رشد اقتصادی بر قرار است وبا افزایش یک در صدی ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه به تولید ناخالص داخلی ) رشد اقتصادی درکشورهای مورد نظـر ٠/٠٠٣ درصـد افزایش یافته است ، به عبارتی توسعه بیمه یکی از عوامل موثر در رشد اقتصادی این کشور ها طـی دوره بررسـی بوده است .
وارد وزربروج (٢٠٠٠)٤:در مقاله ای تحت عنوان «آیا بیمه رشد اقتصـادی را حمایـت مـی کنـد؟» بـرای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)یک تحلیل علیت گرنجری بین حق بیمـه هـای کل و تولید ناخالص داخلی در طول دوره زمانی ١٩٦١ تا ١٩٩٦ انجام داده اند.
0000 (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) The Role of Natural Resources in Tourism’s Trade: An Application of HOV Model 1 Maryam ASGHARI, PhD 2 Seyed Komail Tayebi,Ph. D Abstract: Tourism is a rapid growing phenomenon and has become one of the largest industries in the world.
On one hand, tourism plays an important and certainly also positive role in the socio-economic and political development in destination countries, for instance by offering new employment opportunities.
We examine the relationship between factor endowments, natural sources and tourism’s net exports by Heckscher-Ohlin-Vanek (HOV) model in the 15 European countries.
The natural resources variables as energy use, arable land, forest area and renewable internal freshwater resources flows are important in attracting tourists.