خلاصة:
یکی از مهم ترین پدیده های سرگرم کننده در سالیان اخیر، بازیهای رایانه ای هستند که با سرعتی روزافزون جای خود را در میان کودکان و نوجوانان باز کرده اند و با بهره گیری از فناوریهای نوین ، هر روز بیش از پیش با زندگی کاربران عجین شده اند. مهم ترین نکته مورد بحث در مورد این بازیها، محتوای خشونت آمیز آنهاست که میتواند کاربران را به نحو عمیقی تحت تاثیر قرار دهد و بازتاب های بیرونی ناهنجاری را موجب شود. البته رابطه نمایش خشونت با رفتار افراد به طور قطعی ثابت شده نیست و همین امر باعث شده است ، شرکت های سازنده ، هر چه بیشتر نسبت به تولید این بازیها اقدام کنند. از این رو پژوهشگران باید با بررسی میزان تاثیرگذاری این قبیل خشونت ها بر جوانان ، پیشنهادهای عملی و قانونی لازم را در این زمینه ارائه دهند. نتایج پژوهش ها میتواند در تولید و ساخت بازیهای رایانه ای موثر باشد.
ملخص الجهاز:
com مقدمه گسترش بازیهای رایانه ای، نگرانیهای ناشی از تأثیرات منفی آنها را افزایش داد و نو بودن این پدیده و راه یابی آن به خصوصیترین حیطه زندگی افراد، بخصوص کودکان و نوجوانان ، مسئولیت تربیتی خانواده ها را سنگین تر ساخت زیرا یکی از «مؤثرترین عملکردهای بازیهای خشن رایانه ای تحریک گرایش های تهاجمی با توجه به نظریه های اجتماعی فراگیری است » (گریفیث ، ١٩٩٩).
در حالی که نتیجه پژوهش های صورت گرفته در مورد بازیگران بزرگسال نشان میدهد بازیهای رایانه ای خشن ، موجب افزایش خشونت در این گروه نیز میشود اما نحوه ابراز حالات خشن و پرخاشگرانه در گروه بزرگسالان به صورت فیزیکی نیست بلکه آنان رفتارهایی مانند مقاومت بدون منطق در برابر انجام آزمون ها یا پاسخ های نامناسب و تند به پرسشگران ، از خود نشان میدهند.
پژوهش دیگری نیز ثابت کرده است هر چه افراد دارای سطح اقتصادی پایین تری باشند، توجه و علاقه بیشتری به بازیهای خشن نشان میدهند، هرچند بروز خشونت در رفتار طبقات اجتماعیـ اقتصادی مختلف و نقش محیط های اجتماعی و بستر فرهنگی که فرد در آن زندگی میکند باید مورد تحقیق و بررسی بیشتر قرار گیرد.