خلاصة:
هدف پژوهش حاضر که به شیوه اسنادی صورت گرفته ، مطالعه مبانی مفهومی، نظری و پژوهشـی فرصت ها و چالش های اینترنت در رشد هویت نوجوانان و شناسایی برخی از مهم ترین پرسش ها و محدودیت های پژوهشی است که تحقیقات آینده باید در پی روشن ساختن آنها باشند. ساخت هویتی منسجم و اسـتوار، تحـول کلیـدی و مهـم دوران نوجـوانی اسـت و اینترنـت فرصت هایی را برای کشف و آزمایش هویت های برخط گوناگون فـراهم مـیسـازد. از آنجـا کـه نوجوانان محتوای برخط را میسازند و از محتوای ساخته شده دیگران نیز استفاده میکنند، مدل با هم ساختن برای تبیین رشد هویت آنان در محیط اینترنت مورد توجه قرار میگیرد. فرصت ها و چالش های اینترنت در زمینه ساخت هویت برخط ، شکل گیری هویت های چندگانه برخط و تحول وضعیت های هویت با تاثیرپذیری از محیط مجازی، ازجمله موضوع هایی هستند که ضرورت های پژوهشی مهمی را پیش روی محققان قرار داده است .
ملخص الجهاز:
از آنجـا کـه نوجوانان محتوای برخط را میسازند و از محتوای ساخته شده دیگران نیز استفاده میکنند، مدل با هم ساختن برای تبیین رشد هویت آنان در محیط اینترنت مورد توجه قرار میگیرد.
پـس اگـر همـان گونـه کـه در ادبیـات روان شناسی نوجوانی آمده است ، تحول کلیدی و رخداد رشدی مهم در دوران نوجـوانی، کشف و حل بحران هویت باشد، آیا میتوان انتظار داشت که رسانه های دیجیتال با داشتن ویژگیهایی مانند گمنامی و فراتر رفتن از محدودیت های زمانی و مکانی، زمینه مناسـب و ایده آلی را برای کشف هویت فراهم آورند؟ فرصت ها و چالش هایی که فناوریهای نـوین ارتباطی بویژه اینترنت برای کشف هویت در برابر نوجوانان قرار میدهند، چیست ؟ بر این اساس ، پژوهش حاضر در پی آن است که ضمن مرور چارچوب هـای مفهـومی و نظری رایجی که از منظر علوم ارتباطـات و حـوزه هـای روان شناسـی اجتمـاعی و رشـد بـه بررسی تأثیر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و بـویژه اینترنـت بـر رشـد هویـت نوجوانـان پرداخته اند، با در نظرگرفتن شواهد پژوهشی در دسـترس و مقایسـه آنهـا، آثـار تواناسـاز یـا محدودکننده محیط های مجازی را در این زمینه ، به بحث بگذارد و در نهایت محـدودیت هـا و خلأهای پژوهشی را برای روشن تر ساختن مسیرهای پژوهشی آینده شناسایی کند.
Children, Adolescents, and the Internet: a New Feild Inquiry in Developmental Psychology.
Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 3, Pp. 551- 558.