خلاصة:
پشتوانه اعتقاد شیعیان به امامت، احادیث متواتری است که در کتاب های معتبر حدیثی شیعه جای گرفته است. برخی با استناد به مخالفت عده ای از نزدیکان امامان _ علیهم السلام _ نتیجه گرفته اند که احادیث امامت، سال ها پس از حضور پیامبر _ صلی الله علیه و آله _ و امامان _ علیهم السلام _ ، توسط محدثان شیعی ساخته شده است. نگارنده در این نوشتار کوشیده است، ابتدا گزارش های مخالفت عده ای از خاندان و یاران ائمه _ علیهم السلام _ را آورده، سپس با استفاده از متون تاریخی و روایی، نشان دهد برخی از نزدیکان ائمه _ علیهم السلام _ که راه مخالفت با امامت ائمه _ علیهم السلام _ را در پیش گرفتند، با نصوص امامت آشنا بوده اند، اما عده ای از آنان برای رسیدن به قدرت و ثروت و عده ای دیگر با هدف تعجیل در امر قیام دچار انحراف شده اند؛ افزون بر آن که مخالفت گروه اندکی از نزدیکان ائمه _ علیهم السلام _ با امامت آنان، به معنای عدم صدور نصوص امامت نیست.
ملخص الجهاز:
ادعای مهدویت محمد بن عبد الله و پذیرش آن از سوی گروهی از خاندان پیامبر، صدور نصوص امامت را به چالش میکشاند؛ زیرا اگر پیامبر، بنا بر ادعای شیعیان، جانشینانش را به امت معرفی کرده باشد، باید آنان به امامت امام صادق _ علیه السلام _ اقرار مینمودند و از دستورات او سرپیچی نمیکردند.
2 حال، پرسش این جاست که اگر پیامبر نام یکایک جانشینان را برده است و اگر هر یک از جانشینان پیامبر، جانشین پس از خود را دو باره معرفی کردهاند، چرا عبد الله _ که در بیت امامت رشد نموده _ در مقابل پیامبر و جانشینان آن حضرت ایستاد و ادعای امامت کرد و چرا یاران امام صادق _ علیه السلام _ که سالها نزد آن بزرگوار تحصیل علم و معرفت نمودند، از دستورات امامشان سرباز زدند و امامت عبد الله را پذیرفتند؟ 4.
گزارشهای بالا نشان میدهد که زید با مفهوم امامت آشنا بوده و جانشینان پیامبر را میشناخته و به امامت امام باقر و امام صادق _ علیهما السلام _ اقرار کرده بود؛ اما خونخواهی امام حسین _ علیه السلام _ در کنار تحقیر و آزار خلیفه اموی نسبت به اهل بیت و اهانت آشکار دستگاه خلافت به پیامبر _ صلی الله علیه و آله _ باعث شد که زید به نبرد مسلحانه بر ضد حکومت روی آورد 5 و از این جا بود که امامت در نگاه او دو معنا پیدا کرد.