خلاصة:
تحقیق حاضر به منظور «بررسی عوامل مرتبط با میزان استفاده معلمان راهنمایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری»، در سال تحصیلی 89- 88 در شهرستان گرمی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته ای شامل 22 سوال بسته- پاسخ در مقیاس لیکرت استفاده شد. ابتدا روایی صوری پرسشنامه بر اساس دیدگاه چند نفر از اساتید متخصص مورد تایید قرار گرفت و سپس ضریب همسانی درونی به روش آلفای کرانباخ 89/. بدست آمد. از حدود210 نفر معلم مقطع راهنمایی شهرستان گرمی تعداد 204 نفر، 87 نفر معلم زن، و117 نفر معلم مرد کل شماری شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی بکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که: دسترسی به تکنولوژی روز و بویژه سخت افزار و نرم افزار، همچنین فرهنگ سازمانی مدارس در ارتباط با مدیریت مدارس، استقبال از فاوا و کاربردهای آن زمینه ساز، و تسهیل کننده بکارگیری، و استفاده معلمان در فرایند آموزش می باشد. به ترتیب عوامل فردی و درون نظام آموزشی میتواند کاربرد فاوا توسط معلمان راهنمایی در امر آموزش را پیشبینی کند.
The present study was carried out to investigate the related factors to the amount of using ICT in Teaching and Learning process by guidance school teachers in Germi city in 2010-2011. The research method was descriptive correlation. To gather the data a researcher made questionnaire with 22 questions on Likert scale was used. The face validity was certified by experts. Using Cronbach alfa the reliability was 0/89. The statistical population was 210 teacher out of which 204 (87 female & 117 male) were chosen as the sample size. The descriptive and inferential statistical were used to analyze the data. The explanatory factor analysis was used to tests the hypotheses. The result showed that the accessibility to ICT، organization culture of the schools and individual factors can predict usige ICT in guidance schools.
ملخص الجهاز:
"با توجه به نتایج بدست آمده که همسو با نتایج تحقیقات عبداللهپور و همکاران (1384)، امینی (1386)، اسماعیلی (1380)، کوتینهو و همکاران (2005)، چاموت (2005) میباشد، میتوان دریافت که دانشجویانی که در ابتدا بتوانند به عنوان یک فراگیر تمامی توانمندیها، نقاط قوت، ضعف، میزان حافظه، چگونگی افزایش انگیزه خود را بشناسند و همچنین قادر باشند عوامل مؤثر بر یادگیری و حافظه خود را بشناسند، به راحتی و با استفاده از دانش موجود، میتوانند بهترین شیوه و شرایط را برای یادگیری مطالب مورد نیاز در امتحان فراهم نمایند.
لذا لازم است مسئولان محترم دانشگاهی و آموزشی و به ویژه مسئولان محترم مراکز مشاوره، اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی در خصوص یاددهی شیوههای بهینه مربوط به سبکهای یادگیری و راهبردهای فراشناختی و خود تنظیمی نمایند و در این میان حتما نیاز های آموزشی و فردی جامعه مخاطب را مورد توجه قرار داده و دورههای آموزشی متناسب با نیازهای آنها برگزار گردد.
پژوهش حاضر در صدد رسیدن به سؤالهای ذیل است: 1- عوامل مؤثر در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری از نظر معلمان کدام است؟ 2- سهم هر یک از عوامل تعیین شده در بکارگیری فاوا در فرایند یاددهی و یادگیری چقدر است؟ روششناسی پژوهش - Ertmer ope-2 yesung-3 روش تحقیق به دلیل اینکه که با تحلیل عاملی سر کار دارد از نوع توصیفی- همبستگی میباشد.
یافتههای مربوط به سؤالات تحقیق سؤال 1: عوامل مرتبط با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری از دیدگاه معلمان کدامند؟ تحلیل عامل اکتشافی بدون محدود کردن عوامل ابتدا امکان انجام تحلیل عاملی بر نمونه تحقیق، با استفاده از آزمون بارتلت و شاخص کفایت نمونه برداری (KMO) بررسی شد (جدول 1)."