خلاصة:
امروزه با بروز تحولات سریع محیطی در عرصه سازمانها، نظیر استفاده از فناوری های اطلاعاتی و شبکههای جهانی که موجب سهولت جریان اطلاعات در سطوح مختلف سازمانی شده است، سازمان ها به سمت کاهش نیروی انسانی و افزایش سطح کیفیت نیروی کار رفتهاند، چرا که عنصر خلاقیت و دانش به عنوان تنها عنصر برتری بخش در رقابت مطرح گردیده است. آنچه که مدیران امروزی به دنبال آن هستند، یافتن راه حل مشکلات کاری با استفاده از منابع کمتر و صرف زمان کوتاهتر است و از طرف دیگر انتظارات کارکنان امروزی، احساس مالکیت، خودباوری و امکان توسعه میباشد و در این راستا توانمندسازی، کلیدی است برای بهره برداری از تمامی ظرفیت منابع انسانی یک سازمان، پاسخگویی به نیازهای جدید کارکنان اما در عین حال یکی از پر چالش ترین برنامههایی است که میتواند در یک سازمان پیاده شود. در این پژوهش روش تحقیق پیمایشی بوده و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه است و تحقیق از نوع تبیینی است. از سویی دیگر چون هدف آن توسعه دانش کاربردی در زمینه توانمندسازی است، یک تحقیق کاربردی محسوب میشود. در ضمن، این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان زن و تبیین درجه تأثیرگذاری هریک از آنها میپردازد. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان زن ستاد ناجا و نمونه ها از معاونت های ذیحسابی و نیروی انسانی ناجا انتخاب شده اند.در این مقاله سطح توانمندسازی زنان در ناجا و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که سطح توانمندی کارکنان زن در حد متوسط است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نیز معرف عوامل تأثیرگذار است1) نگرش مدیریت؛ 2) ساختار گروهی؛ 3) ارزشهای بین گروهی؛ و 4) روابط اطلاعاتی. مدل تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که از عوامل فوق سه متغیر نخست در مدل وارد شده و مجموعا 63 درصد از تغییر پذیری در سطح توانمندی کارکنان زن را تبیین میکنند.
ملخص الجهاز:
"جدول (4) تحلیل عاملی متغیرها بر مبنای روش وریماکس شاخص های عوامل عامل نگرش مدیریت ساختار گروهی ارزشهای بین گروهی روابط اطلاعاتی الگو بودن رفتار مدیر ایجاد تفکر مشترک تبیین ارزشها، امیدها و آرزوها مقابله مدیریت با پیش فرض های سنتی مشارکت جویی مدیر نقش حمایتی مدیر ارایه بازخورد مثبت تشویق ریسک پذیری و تجربه گرایی مدیریت مبتنی بر تفویض اختیار ترغیب خلاقیت در روش های انجام کار تأکید بر مسیر پیشرفت شغلی 83/0 81/0 78/0 76/0 75/0 73/0 73/0 72/0 71/0 69/0 64/0 سنخیت پاداش ها با ارزش های سازمانی تأکید بر ارزش های مقبول همگانی مشارکت کارکنان در تصمیم گیری تأکید بر خودکنترلی افراد تأکید بحث های آزاد در میان کارکنان ترغیب بحث های آزاد در میان کارکنان تأکید بر ارتقاء عملکرد فردی واکنش سازمان به نیازهای بلندمدت افراد تعهد افراد به سازمان حمایت مدیریت از آموزش کارکنان روحیه حل مشکلات در بین کارکنان 74/0 72/0 71/0 64/0 60/0 56/0 56/0 53/0 52/0 51/0 48/0 وجود اطمینان و احترام متقابل میان کارکنان مسئولیت پذیری کارکنان احساس مفید بودن در میان کارکنان احساس همکاری میان کارکنان گفتگوی مؤثر میان کارکنان در حل مسائل 78/0 77/0 72/0 58/0 41/0 نگرش شبکه ای میان کارکنان کیفیت گرایی در ارایه خدمات دسترسی کارکنان به اطلاعات درون سازمانی روحیه پرسش گری در میان کارکنان تسهیم اطلاعات مهم در میان افراد 79/0 70/0 67/0 57/0 49/0 ارزش ویژه 94/7 81/5 23/4 82/3 درصد واریانس 82/24 17/18 22/13 93/11 درصد تجمعی 82/24 99/42 21/56 15/68 برای پاسخ به پرسش آخر(تعیین درجه تأثیرگذاری عوامل) رگرسیون خطی به کار گرفته شد که نتایج آن در جدول (5) منعکس شده است."