ملخص الجهاز:
"در سال تحصیلی 74-73 بنا بر یک آمار غیر رسمی دربارهء یک دانشگاه خصوصی که در بین سایر رشتهها کمترین امکانات را به تئاتر اختصاص داده است-که این امر را همه داوطلبان نیز آگاهند-تعداد داوطلبان در رشته نمایش نزدیک به ده هزار نفر بود در حالی که تنها صد نفر از بین آنها پذیرفته شدند.
عناصر و اجزاء (به تصویر صفحه مراجعه شود) دراماتیکی که در بدنه تعزیه جایگزین شدند و موجودیت آن را رقم زدند در ابتدا به صورت مجزا،متنوع و شاید هم نامتجانس از هم در خطوط موازی یا جدای از یکدیگر برای رسیدن به یک ترکیب حرکت کردند و در یک سیر طولانی طی قرون متمادی صیقل خوردند و در زمان و مکانی خاص که آن را باید لحظه[تاریخی] زایش این هنر مقدس نامید،درهم آمیختند و صورت ازلی و ابدی تعزیه را شکل دادند.
هریک از این عناصر نیز روند و مسیر تکاملی خاص خود را پیمودند و در یک نقطه با یکدیگر ممزوج شدند و شکل نهایی و توسعه یافتهء تعزیه را ترسیم نمودند،مولف کتاب معتقد است که:«تعزیه همانند آیینهای پیش روی ما قرار دارد که با نگاه بر آن میتوان تصویری از هنر خودی را دید و با نگاه آشنا به آن،به خلق و نوآوری دیگری دست زد.
نویسنده،تئاتر را با تمام وجود دوست دارد و آن را انسانیترین هنرها میداند: «اگر بخواهیم جایگاه تئاتر را در روند توسعه زندگی فرهنگی انسان امروزی بیان کنیم باید گفت که این تمدن قلهای است از آثار خلاقه در گونههای مختلف که در همهء این آثار هنرمندان تئاتر،انسان را دعوت به صلح،ایمان،وحدانیت،زندگی فرهنگی،برابری،حرکت به سوی انسانیت و محبت میکنند."