خلاصة:
سرمایه یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی در جوامع انسانی محسوب می شود. نیروی کار و عوامل فیزیکی به عنوان سرمایه فیزیکی اولین نوع سرمایه است که مورد توجه قرار گرفت، اما گذشت زمان گویای این نکته اساسی بود که عوامل فیزیکی نمی تواند تنها عامل توجیه رشد و توسعه جوامع باشد؛ بنابراین پسماند رشد الزاما ناشی از عوامل غیرفیزیکی است. با این وجود توجه به نیروی انسانی به عنوان دومین نوع سرمایه نیز نتوانست توجیه کنندة پسماند رشد باشد. از این رو، صاحب نظران علوم اجتماعی ضمن تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان سومین نوع سرمایه، آن را به عنوان یکی از پیش شر طهای اساسی توسعه جوامع امروزی مطرح کرده اند. با وجود اینکه واژة سرمایه اجتماعی در سا لهای اخیر وارد حوزه علوم اجتماعی و اقتصادی شده و دریچة تاز های را در تحلیل و عل تیابی مسائل اجتماعی و اقتصادی گشوده است؛ بیش از هزار و چهارصد سال پیش، دین اسلام اساس روابط پیروان خود را بر مبنای غن یسازی سرمایه اجتماعی بنیان نهاد. قرآن کریم به عنوان محور تعالیم اسلامی، در قالب ارائه راهکارهایی در راستای بهینه سازی روابط فردی و گروهی و تحریم عملکردهایی که ارتباطات سالم اجتماعی را تخریب می کند، منشور عملی غنی سازی سرمایه اجتماعی است. ازاین رو، نویسندگان مقاله به شیوه تحلیلی ضمن بررسی آیات قرآن کریم به استنتاج آموز ه های مبتنی بر توسعه سرمایه اجتماعی قرآن کریم پرداخته و به نتایج ذیل دست یافت هاند. تاکید قرآن بر بهبود روابط خانوادگی به منظور غنی سازی سرمایه اجتماعی در کانون خانواده و به تبع آن جامعه است. بر این اساس روابط خانوادگی باید بر پایه احترام و اعتماد باشد. تقویت وجوه مشترک بین افراد، توصیه به رافت و مهربانی، انفاق، سفارش به وفای عهد، بهینه سازی روابط اقتصادی، پرهیز از عوامل تضعیف کننده سرمایه اجتماعی، عمد هترین راهکارهای ارائه شده در قرآن کریم در راستای غنی سازی سرمایه اجتماعی در جامعه است.
Capital is one of the important factors of economic growth and development in human societies. Labor and physical factors as physical capital is the first type of capital that took into consideration، but the passage of time revealed the basic point that physical factors cannot be the only factor justifying the growth and development of communities; so، growth waste necessarily arising from the non-physical factors. Nevertheless، pay attention to the manpower as the second type of growth waste also could not be justified growth waste. Hence، the experts of the social sciences، while explaining the social capital concept as the third type of funds، also have proposed that it is one of the basic preconditions for the development of modern societies. Although، in recent years، the term of ‘social capital’ have been entered the field of social and economic sciences and has been opened a new valve in the analysis and cause-finding of social and economic issues; More than 1400 years ago، Islam was established the basis of your followers relationships on the social capital enrichment. The Holy Quran، as an axis of Islamic teachings، in the form of providing methods along to optimization individual and group relationships and prohibition of performances that destroy healthy social communication، is practical charter of social capital enrichment. Therefore، the authors of this article، in the analytical way، meanwhile examining the Holy Quran verses، have deal to deduce social capital development from the teachings of the Holy Quran and have achieved the following results. Quran’s emphasis on the improvement of family relationships is to enrichment the social capital in the family and its following the society. So consequently، the basis of family relationships must be based on the respect and trust. Strengthening the common factors between individuals، advising to affection and kindness، almsgiving، recommendation to promise kept، ordering to economic relations optimization، avoiding from social capital weakening factors، is the most principal methods that presented in the Holy Quran in order to social capital enrichment in the society.