خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبک پردازش هویت بود. بدین منظور تعداد 539 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز به شیوهی نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از این تعداد 253 دختر و 286 پسر در پژوهش شرکت داشتند. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی سبک پردازش هویت از پرسشنامه وایت و همکاران(ISI-6G) استفاده شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه از دو شیوهی تحلیل عاملی و روایی همگرا استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که پرسشنامه از سه عامل سبک پردازش هویت اطلاعاتی، سبک هنجاری و سبک سردرگم- اجتنابی تشکیل شده که دارای روایی مطلوبی است. همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی(آلفای کرونباخ) استفاده شد.
The aim of this study was to evaluate the psychometric properties of identity processing styles questionnaire. A sample of 539 (253 female and 286 male) high school students in Shiraz were selected by cluster sampling method, to participate in the study. Identity processing styles questionnaire, by White and colleagues (ISI-6G), was used to evaluate the psychometric properties of the questionnaire. To check the validity, an exploratory factor analysis and convergent validity were also used. To determine the reliability of the questionnaire, the internal consistency (through Cronbach's alpha) was calculated proving the coefficients was acceptable. Preliminary estimates indicated that the questionnaire was a reliable and valid instrument for measuring identity processing.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش نشان داد که پرسشنامه از سه عامل سبک پردازش هویت اطلاعاتی، سبک هنجاری و سبک سردرگم - اجتنابی تشکیل شده که دارای روایی مطلوبی است .
Identity diffusion برزونسکی ٣(١٩٩٤) سبک پردازش هویت را در اشاره به راهبردها یا فرآیندهای نحوه ی برخورد فرد با تعارض های هویت استفاده کرده است .
به نظر برزونسکی(١٩٩٠) سبک های هویت ، نشان دهنده ی جهت گیریهای پردازش اطلاعات هستند و نوجوان هنگام ساختن هویت خود و متعهد شدن نسبت به ارزش ها و باورها از آنها استفاده میکند.
فولادچنگ ، شیخ الاسلامی و صفری(١٣٨٩) نشان دادند که میانگین نمره ی دخترها در سبک هویت اطلاعاتی بیشتر از نمره ی پسرها است ؛ این تفاوت از لحاظ آماری معنادار میباشد و بین میانگین نمره ی دخترها و پسرها در سبک های هنجاری و سردرگم - اجتنابی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
وایت و همکاران (١٩٩٨) برای نسخه ی تجدیدنظر شده ی پرسشنامه ی سبک هویت ، آلفای کرونباخ ٠/٥٩، ٠/٦٤ و ٠/٧٨ را برای سبک های اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم – اجتنابی گزارش کردند.
برای بررسی تحلیل عاملی پرسشنامه ی سبک پردازش هویت از روش تحلیل عامل اکتشافی به شیوه ی مولفه های اصلی و ملاک ارزش ویژه ٤ بالاتر از یک ، نمودار اسکری ٥ و چرخش واریماکس ٦ استفاده شد و بر اساس این ملاکها و حداقل بار عاملی ٠/٣٠ نتایج تحلیل عامل به روش مولفه های اصلی، وجود ٣ عامل (سبک اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم - اجتنابی) در گویه ها را تایید نمود که این سه عامل تقریبا ٢٤% واریانس را تبیین میکند.
در راستای مبنای نظری این پرسشنامه شامل سه نوع سبک مختلف پردازش هویت بنام های سبک پردازش اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم - اجتنابی میباشد.
Identity processing styles, self construction, and personal epistemic assumptions: A social–cognitive perspective.