خلاصة:
یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار، انتخاب سهم و یا سبد سهامی است که از لحاظ سود آوری ( افزایش قیمت و سود هر سهم) بهینه ( بهترین) باشد. به همین منظور روش های بسیاری در رابطه با انتخاب سبد سهام به وجود آمده و معرفی شده اند. اکثریت قریب به اتفاق این روش ها برای تحلیل و نتیجه گیری از اطلاعات و تحلیل مالی استفاده نمودهاند. یکی از این روش ها مدل الکترهترای که از زیرشاخه های MCDM (تصمیم گیری چند معیاره ) می باشد ، است که با استفاده از نسبت های مالی ، شرکت های موجود در یک صنعت و یا صنایع مختلف که در یک دوره زمانی بهترین می باشند را شناسایی و به سرمایه گذار معرفی می نماید. در این پژوهش از نسبت های مهم و تاثیرگذار در سودآوری شرکت ها به عنوان داده استفاده شده است و در یک صنعت تعداد 54 شرکت در دوره زمانی سه ساله 85 تا 87 با هم مقایسه گردیده و در نهایت مشخص شده است که اولویت انتخاب سهام شرکت های مورد بررسی به چه ترتیب خواهد بود.
بنابراین این پژوهش نشان می دهد جهت انتخاب سبد بهینه سهام می توان از روش الکتره ترای با استفاده از نسبت های مالی شرکت ها استفاده کرده و شرکت های برتر هر صنعت از لحاظ سرمایه گذاری در بورس را اولویت بندی نمود.
ملخص الجهاز:
روش چند معياره (MCDM) براي انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از متغيرهاي مالي 1 دکتر محمدعلي سوخکيان تاريخ دريافت : ٨٩/٨/٢٠ 2 تاريخ پذيرش : ٨٩/١٠/٢١ دکتر هاشم ولي پور 3 ليـدا فيـاضـي چکيده يکي از دغدغه هاي اصلي سرمايه گذاران در بورس اوراق بهادار، انتخاب سهم و يا سبد سهامي است که از لحاظ سود آوري ( افزايش قيمت و سود هر سهم ) بهينه ( بهترين ) باشد.
يکي از اين روش ها مدل الکتره تراي که از زيرشاخه هاي MCDM (تصميم گيري چند معياره ) مي باشد ، است که با استفاده از نسبت هاي مالي ، شرکت هاي موجود در يک صنعت و يا صنايع مختلف که در يک دوره زماني بهترين مي باشند را شناسايي و به سرمايه گذار معرفي مي نمايد.
بنابراين اين پژوهش نشان مي دهد جهت انتخاب سبد بهينه سهام مي توان از روش الکتره تراي با استفاده از نسبت هاي مالي شرکت ها استفاده کرده و شرکت هاي برتر هر صنعت از لحاظ سرمايه گذاري در بورس را اولويت بندي نمود.
درفرآيند ارزيـابي از روش پراميته ٨ استفاده مي شود و براساس داده هاي مالي اسـتخراج شـده از صـورت هـاي مـالي هرشرکت است هدف سيستم اين است که به کاربراجازه مديريت اطلاعات مشتريان تحليـل مجله مهندسي و مديريت پرتفوي/ شماره پنجم / زمستان ١٣٨٩ ٣٧ سوابق اقتصادي آنها ، آشکارسازي نقاط قوت وضعفشان و ارزيابي هرگونه ريسک مـرتبط بـا آنها را مي دهد.